Staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) maakt bekend dat het kabinet 40 miljoen euro uittrekt voor nieuwe schone bussen. Met deze bijdrage moeten er zo’n 800 tot 1.600 elektrische bussen en bussen op waterstof bij komen.

Uitstootvrije bussen zijn stiller, voordeliger in het gebruik en onderhoud, maar duurder in aanschaf. Om de veertien provincies en stadsregio’s die verantwoordelijk zijn voor het busvervoer daarin tegemoet te komen is er per 1 januari 2022 een aanschafsubsidie. Bij aanschaf van een elektrische bus of bus op waterstof kunnen zij, afhankelijk van het soort bus en de grootte, tot vijftigduizend euro subsidie per bus krijgen. Voorwaarde is dat er per bus minimaal 45.000 dieselkilometers ingeruild worden voor schone kilometers. Zo wordt de totale busvloot schoner.

“Deze regeling gaat echt een verschil maken voor ons.”

Jan van Selm, directeur van het samenwerkingsverband van decentrale OV-autoriteiten (DOVA)

De totale vloot aan OV-bussen in Nederland stoot momenteel ongeveer 0,3 megaton CO2 per jaar uit. Dat loopt snel terug met de komst van de schone bussen. Inmiddels is ongeveer een kwart van de 5.300 bussen in het stad- en streekvervoer uitstootvrij, Nederland loopt daarmee voorop in Europa. Het is de gezamenlijke ambitie van overheid en sector om door te groeien naar 100% uitstootvrije bussen in het openbaar vervoer in 2030. Dat is ook vastgelegd in het klimaatakkoord. Daarin is afgesproken dat het Rijk bijdraagt aan de overgang naar schoon. Met deze regeling wordt invulling aan die afspraak gegeven. 


Bron: Rijksoverheid

Categorieën: Bussen

0 reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *