Ministerie van Klimaat en Groene Groei heeft Samen met I&W een kabinetsvisie op waterstofdragers opgesteld. Deze is inclusief een herijking van het kabinetsstandpunt ammoniaktransport uit 2004. In de visie staan de voorkeuren en aandachtspunten van het kabinet met betrekking tot toeleveringsketens van verschillende waterstofdragers – zoals ammoniak, methanol, LOHC’s en vloeibare waterstof – bezien vanuit breed maatschappelijk perspectief.

Waterstof en waterstofdragers zijn van groot belang als grondstof en brandstof voor de verduurzaming van de industrie, de mobiliteit en de elektriciteitsproductie. Eigen productie van waterstof zal naar verwachting te weinig zijn om in de behoefte van Nederland te voorzien. Import is nodig. Overzeese import van waterstof zal plaatsvinden in de vorm van waterstofdragers en vloeibare waterstof, vervoerd per schip.

Iedere waterstofdrager heeft voor- en nadelen bezien vanuit de publieke belangen uit het Nationaal Programma Energiesysteem (NPE). Via een multi-criteria analyse en maatschappelijke kosten-baten- vergelijking (MKBV) zijn deze voor- en nadelen onderzocht. De weging van publieke belangen in de MCA is bepaald door een representatieve groep van belanghebbenden. Daarnaast is via gevoeligheidsanalyses bekeken hoe de totaalscores eruit zouden zien als andere wegingen van de publieke belangen worden gehanteerd. Voor zover bekend, is dit de eerste keer dat de publieke belangen uit het NPE zo specifiek zijn geoperationaliseerd en tegen elkaar zijn afgewogen.

De visie schetst de – vanuit breed maatschappelijk perspectief – gewenste marktontwikkeling voor waterstofdragers. Hierbij ligt de focus op de toeleveringsketen in Nederland en is gedifferentieerd naar verschillende gebruikssectoren, typen eindgebruik, locaties en vervoersmodaliteiten.

In de visie is nadrukkelijk gekeken naar wat wel kan t.b.v. een voortvarende transitie en is tegelijk aangegeven wat minder wenselijk is. Met name de waterstofdrager ammoniak roept discussie op. Enerzijds is op de korte termijn ammoniak naar verwachting beter beschikbaar dan veel andere dragers, anderzijds zijn de veiligheidsrisico’s bij ammoniak groter.

De volgende twee documenten zijn naar de Kamer gestuurd:


Bron: Rijksoverheid

Categorieën: Beleid

0 reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *