Op 20 juli voerde Kawasaki Motors ‘s werelds eerste openbare demonstratierun met een door waterstof gevoede ICE verbrandingsmotor uit op het circuit van Suzuka (Japan). Het prototype is een 998 cc viercilinder gebaseerd op de Kawasaki Ninja.

HySE, een samenwerkingsteam van Kawasaki, Honda, Suzuki, Toyota en Yamaha, presenteerde in 2023 de motor met waterstof ICE motor. Deze week heeft het prototype voor het eerst voor het publiek het daglicht gezien op het circuit van Suzuka. De motorfiets is uitgerust met een op waterstof werkende motor, gebaseerd op de 998cc-supercharged vier-in-lijn motor van de Ninja H2. Het injectiesysteem is aangepast voor directe inspuiting van waterstof in de cilinders. In het chassis is ruimte gemaakt voor de waterstoftanks en -brandstoftoevoersysteem. Door de verbrandingsmotor levert het nog steeds ‘gegrom’ op als het gas wordt opengedraaid.

De fabrikant mikt op medio 2030 dat een motor op waterstof op de markt komt. Wel geven ze hierbij direct aan dat dit afhankelijk is van de infrastructuur en de beschikbaarheid van de waterstof voor de consument. In Nederland is de afgelopen jaren al een behoorlijk netwerk aan waterstoftankstations ontstaan en groeit nog steeds gestaag verder. Al zien we wel dat het voor de ondernemers niet mogelijk is om zonder rijksbijdragen rendabel te kunnen draaien, omdat er nog weinig voertuigen op waterstof rondrijden.


Bron: Kawasaki

Categorieën: Motor

0 reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *