Waterstof is bij lange na niet kansloos, ondanks de snelle groei in accutechniek. Dat zegt Albert Biermann, het nieuwe hoofd van R&D van Kia en Hyundai in een gesprek met AutoWeek.
We spreken Biermann in Las Vegas, waar morgen de Consumer Elektrica Show of CES van start gaat. De automobiele toekomst is wat hem betreft lang niet zo elektrisch als sommige mensen wel denken. “Sowieso moet je die toekomst van aandrijving lang niet zo zwart-wit zien. Verschillende gebieden en gebruiken vragen om verschillende vormen van aandrijving. En belastingdruk en milieuregels hebben overal enorm veel impact. Ik heb evengoed meer geloof in waterstof dan in elektriciteit. Ja, ondanks de snelle groei van laad- en accucapaciteit. Voor veel commercieel vervoer ligt het sowieso voor de hand. Een hele vloot kun je niet opladen, dat kost veel te veel ruimte. Als jij met een vloot van 50 bedrijfswagen echter één waterstoftankstation hebt, kan dat wel. Dat is veel handiger. Ook voor particulier gebruik ligt op lange termijn waterstof veel meer voor de hand. Leuk, al die snelladers en accu’s met veel capaciteit, maar het stroomnetwerk moet het allemaal aankunnen. Dat is helemaal niet zo gemakkelijk als sommige mensen denken. Voor waterstof is het allemaal veel simpeler, je bent niet afhankelijk van overheden voor een goed stroomnetwerk, je kunt het veel meer in eigen hand houden. Ik ben eigenlijk verbaasd dat waterstofauto’s niet al meer voet aan de grond hebben gekregen, want dan was de prijs al vanzelf verder gedaald.”
Bron: Autoweek
0 reacties