In Nederland is voor het eerst in de wereld een passagiersvlucht uitgevoerd waarbij het vliegtuig deels op duurzaam geproduceerde synthetische kerosine heeft gevlogen.

Nederland behoort in Europa tot de kopgroep van landen die de ontwikkeling en toepassing van duurzame luchtvaartbrandstoffen willen aanjagen om de luchtvaart te verduurzamen. Nederland wil de ontwikkeling en toepassing van duurzame luchtvaartbrandstoffen (biobrandstoffen en synthetische kerosine) stimuleren zodat er in Europa in 2050 volledig met duurzame brandstof kan worden gevlogen.

CO2 en Waterstof

Eind vorige maand is de eerste commerciële vlucht van KLM met bijmenging van 500 liter duurzame synthetische kerosine gemaakt. Het ging om een passagiersvlucht van Schiphol naar Madrid. Shell produceerde de synthetische kerosine in haar onderzoekscentrum in Amsterdam uit CO2 en duurzame waterstof. Hiervoor wordt de CO2 uit de lucht onttrokken. De waterstof is gemaakt met groene elektriciteit uit zon en wind van Nederlandse bodem.

© Youtube / Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

Tijdens de vlucht van Amsterdam naar Madrid is de kerosine bijgemengd met gewone kerosine. De geteste hoeveelheid is echter minder dan een druppel op de gloeiende plaat. Een Boeing 737-800 verbruikt ongeveer 40 kilogram brandstof per minuut ofwel zo’n 36.000 kg per dag.  ‘Die 500 liter (400kg red.) is misschien net genoeg om naar de startbaan te taxiën en voor de eerste seconden van de start’, zegt luchtvaartexpert Joris Melkert van de TU Delft.

Schonere verbranding

Naast het duurzame karakter, is een groot voordeel van synthetische kerosine dat het zeer zuiver is. Er zit geen zwavel in en ook geen aromatische koolwaterstoffen. Hierdoor komen er bij verbranding minder schadelijke stoffen vrij. De huidige vliegtuigmotoren en brandstofsystemen lijken bestand tegen een flink percentage bijmenging van synthetische kerosine. Dit moet in de praktijk echter nog wel worden bewezen. In 2030 moet volgens het kabinet 14 procent van de getankte kerosine CO2-neutraal zijn. Deze enkele vlucht haalde volgens onze berekeningen zo’n 5 %, Het eerste begin is er.


Bron: KLM

Categorieën: Vliegen

3 reacties

Coos · 9 februari 2021 op 09:13

Enkele vragen die bij mij opkomen:
Hoeveel energie kost het om 1 liter synthetisch kerosine te produceren?
Wat gaat bij grootschalige productie synthetische kerosine per liter aan de pomp (taxfree, net als fossiele kerosine) kosten?
Hoeveel m2 productiefaciliteiten zijn er naar verwachting nodig om in de totale behoefte te voorzien?
Kunnen vliegtuigmotoren in de toekomst probleemloos, dus zonder schadelijke additieven of bijmenging van fossiele kerosine, op 100% synthetische kerosine vliegen?

    Frank Mietes · 9 februari 2021 op 10:33

    Allemaal terechte vragen. Alleen is het nu nog te vroeg om deze te beantwoorden.
    De hele sector is op zoek naar alternatieven voor de CO2 uitstoot in de vluchtvaart. Een van de mogelijkheden is het vliegen op synthetische kerosine. Die haalbaarheid owrdt oa met dit experiment momenteel onderzocht. Maar ook Batterijen en Waterstof worden onderzocht als duurzame alternatieven.
    En minder vliegen is uiteraard het meest duurzame alternatief 😉

Coos · 9 februari 2021 op 15:25

Bij synthetische kerosine is waterstof een belangrijke grondstof, maar wat is de stand van zaken mbt waterstof als primaire brandstof voor de grote luchtvaart?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error:
%d bloggers liken dit: