Op de IFAT-beurs, die om de twee jaar in München plaatsvindt, heeft RASCO de LYNX H2 5000 compacte veegmachine op waterstof onthuld. De veegmachine wordt aangedreven door dezelfde elektromotoren als de elektrische versie. De energie komt uit een waterstof brandstofcel.
De Kroatische fabrikant van professionele apparatuur voor wegenonderhoud RASCO heeft een waterstofvoertuig aan haar assortiment toegevoegd. De emissievrije LYNX H2 5000 combineert een waterstof brandstofcel met een geavanceerd batterijpakket. De tank heeft een inhoud van 10,5 kg waterstof op 700 bar. Volgens het bedrijf kan hierop de 200 kW elektromotor een gehele dag werken. Bij extra inspanningen is de waterstof eenvoudig te tanken. De stille veegwagen heeft een trechter van 5 m3 en een watercapaciteit van 700 liter.



Green Machines ging RASCO in november 2020 al voor met de introductie van de GM500H2 Hydrogen. In 2021 nam de gemeente Utrecht als eerste bedrijf in Nederland de veegmachine voor de Utrechtse werven in gebruik. Het bijzondere aan deze waterstof veegwagen is dat er geen waterstof getankt wordt, maar gebruik gemaakt wordt van een flexibel cartridgesysteem, de zogenaamde H2-pod. Hierdoor hoeft er geen kostbaar tanksysteem te worden aangeschaft. De H2-pod zijn snel en veilig om te wisselen voor een volle waterstof wisselfles, waar en wanneer dat gewenst is.
Bron: RASCO
0 reacties