Mobility & Innovation production S.R.O. lanceerde in Bratislava (Slowakije) een 8 meter waterstof-elektrische minibus. De bus is voorzien van een 30 kW brandstofcelsysteem van Loop Energy en heeft een actieradius van 400 km.

De bus is in de eerste plaats ontworpen voor stadsverkeer. De constructie is gemaakt van composietmaterialen die niet onderhevig zijn aan corrosie – het heeft geen lassen of stalen onderdelen. Bovendien is het zeer licht, sterk, niet-geleidend en gemakkelijk te onderhouden. Het instapplatform is laagvloers, waardoor het een barrière vrije toegang biedt aan kinderwagens, fietsen of rolstoelen. Het heeft 21 zitplaatsen en door de staplaatsen is er ruimte voor 68 passagiers. De ontwikkelaars garanderen een levensduur van 40 jaar.

De aandrijflijn bestaat uit een Siemens Elfa elektromotor met een totaal vermogen van 125 kW en de eFlow-technologie™ van Loop Energy. Op puur alleen elektrische kracht van het batterijpakket kan de bus 100 km afleggen. Door toevoeging van de 30 kW zeer efficiënte waterstofbrandstofcel wordt de actieradius vergroot naar 400 km. Het verbruik is 3,2 kg waterstofgas voor 100 km. In totaal liggen er vier hogedruktanks van 350 bar aan boord. Hierin kan 10,5 kg waterstof worden opgeslagen. De warmte die wordt gegenereerd door de opwekking van elektriciteit wordt gebruikt via een speciale wisselaar om de bestuurderscabine en passagierscabines te verwarmen.

“Gedurende dit project lag de focus op hoe we de H2Bus zo brandstofefficiënt mogelijk konden maken. Wij zijn er trots op dat onze eFlow-technologie Mobility & Innovation kan helpen zijn brandstofverbruiksdoelstellingen te bereiken.”

George Rubin, Chief Commercial Officer bij Loop Energy

Bron: Loop Energy

Categorieën: Bussen

0 reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *