Op de Bauma 2022 introduceert Liebherr Components twee prototypes van zijn waterstofmotoren voor de bouwplaatsen van morgen. Elk prototype maakt gebruik van verschillende waterstofinjectietechnologieën, een directe injectie (DI) en een port fuel injection (PFI).

Liebherr Components heeft onlangs een aanzienlijke investering gedaan in de ontwikkeling van zijn waterstofmotor en testfaciliteiten. Sinds 2020 worden prototypemotoren getest. Ondertussen hebben de prototypes bemoedigende resultaten laten zien in termen van prestaties en emissies, zowel op testbanken als in het veld. Verschillende injectie- en verbrandingstechnologieën, zoals poortbrandstofinjectie (PFI) en directe injectie (DI), zijn ook beoordeeld in het proces. De eerste prototype bouwmachines uitgerust met deze motoren draaien sinds 2021.

PFI-technologie: een startpunt in de ontwikkeling

De eerste inspanningen voor de ontwikkeling van een waterstofmotor was op basis van de PFI-technologie. Als eerste werd de Liebherr R 9XX H2 rupsgraafmachine voorzien van deze 100% waterstof technologie. De emissievrije 6-cilinder motor H966 voldoet aan de specifieke eisen op het gebied van vermogen en dynamiek. De R 9XX H2 met de H966-motor in de poort brandstofinjectieconfiguratie.

DI: een stap naar efficiënte waterstofmotoren

Aangemoedigd door de resultaten die met de PFI-technologie zijn bereikt, zet Liebherr zijn onderzoeks- en ontwikkelingsactiviteiten op het gebied van DI verder uit. Het 4-cilinder motorprototype H964 is uitgerust met deze technologie. In dit geval wordt waterstof rechtstreeks in de verbrandingskamer geïnjecteerd, terwijl het met de PFI-oplossing in de luchtinlaatpoort wordt geblazen. De DI biedt een verhoogd potentieel op het gebied van verbrandingsefficiëntie en vermogensdichtheid, waardoor waterstofmotoren een aantrekkelijk alternatief zijn voor dieselmotoren als het gaat om veeleisendere toepassingen.

De eerste machine die van deze motor is voorzien, is een Liebherr 9XX graafmachine. Peter Slikker van JPS Consult BV leverde ons de volgende foto’s die hij maakte op de Bauma 2022 in München:


Bron: Liebherr
Foto’s van de graafmachine © Peter Slikker JPS Consult BV

Categorieën: Transport

1 reactie

Anne van Dijk · 17 oktober 2022 op 17:01

H2 met O2 geeft H2O (water). Prima. Echter H2 met lucht geeft weliswaar eveneens H2O, maar ook NOx vanwege de aanwezigheid van N2 in de lucht en de hitte door verbranding. NOx is juist waar we óók vanaf willen. Dus hoe lang voordat dit type motor ook verbannen wordt/moet worden?

Weggegooid geld deze investering!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *