Twee jaar na de onthulling van de BMW i Hydrogen NEXT concept car presenteert de BMW Group de BMW iX5 Hydrogen volgende maand op de IAA Mobility 2021 in München. De Sports Activity Vehicle (SAV) zal vanaf eind 2022 in beperkte oplage beschikbaar zijn voor demonstratie- en testdoeleinden.
Op de IAA Mobility 2021 in München lanceert BMW de iX5 Hydrogen. De SAV combineert een elektromotor met een batterij en een krachtige brandstofcel op waterstof. Het heeft daarnaast alle gemak en veelzijdigheid van een BMW X-model. Individuele exterieur- en interieurelementen benadrukken de banden met de BMW i. De details die deze iX5 onderscheiden zijn allemaal geproduceerd met een 3D-printer.
De BMW iX5 Hydrogen combineert brandstofceltechnologie met een BMW eDrive van de vijfde generatie. De brandstofcel levert een elektrisch vermogen van 125 kW/170 pk. De elektromotor is afkomstig uit de BMW iX en laadt de batterij op tijdens het uitrollen of remmen. De energie die in deze accu wordt opgeslagen wordt ook gebruikt voor bijzonder sportieve rijmanoeuvres. Hij kan tot 275 kW/374 pk) aan de wielen afleveren.
De waterstof wordt opgeslagen op 700 bar in twee tanks van carbon-fibre reinforced plastic (CFRP). De tanks bevatten samen bijna zes kilogram waterstof en zijn binnen slechts 4 minuten te vullen aan een pompstation.
De duurzaamheid van de iX5 is door BMW zelfs doorgevoerd in de aerodynamische wielen. De banden zijn gemaakt van gecertificeerd natuurrubber en het op hout gebaseerde materiaal rayon. De BMW Group is de eerste autofabrikant ter wereld die deze Pirelli-banden gebruikt.
Bron: BMW Group




0 reacties