Op 8 april jl. kondigde MAN als eerste Europese merk de productie van 200 trucks met een waterstofverbrandingsmotor aan. Onlangs was ook de Nederlandse introductie en was de vrachtwagen te zien bij het waterstof tankstation van Fountain Fuel in Amersfoort.

Vorige week berichtten we al over de stap die MAN maakt met de bouw van 200 waterstofvrachtwagens met een verbrandingsmotor in plaats van een brandstofcel of een batterij-elektrische aandrijflijnen. Volgens het bedrijf is de waterstofaandrijving met name geschikt voor speciale transporttaken die een specifieke asconfiguratie vereisen of waarbij er geen ruimte is voor de batterij op het chassis omdat de carrosserie van de vrachtwagen moet worden aangepast. 

Serie van 200 stuks

De serie van ongeveer 200 exemplaren wordt al vanaf 2024 afgeleverd aan klanten in Duitsland, Noorwegen, IJsland én Nederland, plus een aantal niet-Europese landen. De ‘MAN hTGX’, zoals het model gaat heten, vormt een emissievrije (<1 gram CO2/km) aandrijfvariant voor speciale toepassingen, bijvoorbeeld voor het vervoer van zware goederen – zoals in de bouw/infra, tank/silo en ADR. De importeur geeft desgevraagd aan dat de NOx-uitstoot van de hTGX ver onder de toekomstige NOx voor Euro-7 ligt.

De hTGX kan ook een milieuvriendelijk alternatief vormen voor batterij-elektrische trucks voor gebruik in gebieden waar de laadinfrastructuur niet toereikend is (bijvoorbeeld door netcongestie problemen) en voor regio’s waar al voldoende waterstof beschikbaar is, zoals in de omgeving van bestaande waterstoftankstations. En door de extreem korte laadtijd van slechts 15 minuten, kan de truck een interessant alternatief zijn voor situaties waar beperkte laadtijden een must zijn. MAN levert de hTGX in 2024 voor het eerst af aan klanten en gaat de productie vanaf 2025 opschalen. Prijzen zijn nog niet bekend.

Voor speciale toepassingen is waterstofverbranding of, in de toekomst brandstofceltechnologie, een zeer geschikte aanvulling”,

Friedrich Baumann, lid van de Raad van Bestuur van MAN Truck & Bus en verantwoordelijk voor Sales & Customer Solutions

Fotobijschrift: De MAN hTGX tankt in 15 minuten een volle waterstoftank bij Fountain Fuel – (Copyright: Fountain Fuel)
Fountain Fuel

Deze week is de presentatie van de vrachtwagen in Nederland. Meer dan 250 transporteurs zijn te gast tijdens een meerdaags informatief programma bij de Nederlandse importeur Pon in Leusden.

Naast het tonen van de truck zelf, krijgen de gasten ook een demonstratie bij het waterstoftankstation Fountain Fuel in Amersfoort. Bij Fountain Fuel Amersfoort kunnen waterstoftrucks zoals de MAN hTGX binnen 15 minuten hun tank met waterstof vullen. Dit biedt dus de mogelijkheid om deze trucks in de regio Amersfoort ook daadwerkelijk te gaan inzetten.

In 2023 is het eerste Fountain Fuel in Amersfoort geopend. In het eerste kwartaal wil het bedrijf twee Fountain Fuels stations openen in Rotterdam en Nijmegen. Ondertussen zitten in Nederland inmiddels 7 Fountain Fuels in de pipeline. Daarnaast is Fountain Fuel ook actief in het buitenland met Zweden als 1e speerpunt. Kijk voor meer informatie op www.fountainfuel.com


Foto’s en bron: Met dank aan ©Fountain Fuel

Categorieën: TankenVrachtauto

0 reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *