Bedrijfswagenfabrikant MAN Truck & Bus zal ongeveer 200 trucks met een waterstofverbrandingsmotor “H45” op de markt brengen. De waterstofverbrandingsmotor is gebaseerd op de beproefde D38-dieselmotor. Vanaf 2025 kunnen Nederlandse bedrijven de “MAN hTGX” met een emissievrije aandrijflijn bestellen.
De MAN hTGX biedt een hoog laadvermogen en een maximale actieradius tot 600 kilometer in de aanvankelijk aangeboden 6×2 en 6×4-asvarianten. De krachtige H45 waterstofmotor is het kloppende hart van de truck. De speciaal door MAN ontwikkelde motor is gebaseerd op de D38-dieselmotor en heeft een vermogen van 383 kW of 520 pk en een koppel van 2500 Nm bij 900-1300 tpm. Naast de H45 motor is de hTGX voorzien van de geautomatiseerde MAN TipMatic DirectDrive versnellingsbak.

De directe injectie van waterstof in de motor zorgt voor een bijzonder snelle vermogensafgifte. De waterstof wordt in vier tanks gecomprimeerd tot 700 bar meegenomen. Er kan totaal 56 kilogram waterstof getankt worden. Met minder dan 1 g CO2/tkm voldoet de MAN hTGX aan de criteria als “emissievrij voertuig” volgens de nieuwe geplande EU-CO2-wetgeving.
Toekomstvisie MAN
MAN ziet waterstofverbrandingsmotoren en waterstofbrandstofcellen als een aanvulling op puur batterij-elektrische aandrijvingen. Op de lange termijn ziet MAN verdere toepassingen voor waterstofverbrandingsmotoren, vooral in de business area MAN Engines, d.w.z. als aandrijving voor schepen, zware landbouw- en bouwmachines, stroomgeneratoren en warmtekrachtkoppelingsinstallaties.
“De hTGX met waterstofverbrandingsmotor is gebaseerd op de beproefde TG-voertuigserie en overtuigt door de hoogste kwaliteit en ongecompliceerd onderhoud. We blijven onderzoek doen naar brandstofceltechnologie op basis van batterijtechnologie en waterstof. Ook bij MAN is de H2-brandstoftechnologie in voorbereiding. Het zal echter nog enkele jaren duren voordat de technologie echt klaar is voor de markt en concurrerend is.”
Dr. Frederik Zohm, lid van de Raad van Bestuur voor Research & Development
Bron: MAN Truck
1 reactie
Frank Conijn · 15 april 2024 op 13:47
There is no such thing as an emission-free H2 combustion engine: it still emits NOx. Fuel cell H2 engines do not have that problem.