Onder leiding van DNV heeft het MarHySafe-project het “Handbook for Hydrogen-fueled Vessels” uitgebracht om de onzekerheden rond waterstof als scheepsbrandstof aan te pakken. Het joint development project heeft als doel een kennisbank te creëren voor veilige waterstofactiviteiten in de scheepvaart. Daarnaast de kosten verlagen voor veiligheidsgoedkeuring zonder afbreuk te doen aan de veiligheid.

Het Maritime Hydrogen Safety (MarHySafe) project heeft 26 toonaangevende industriebedrijven en -verenigingen samengebracht en wordt geleid door het Noorse classificatiebureau DNV. Het consortium ziet een cruciale rol voor groene waterstof in de reis van de maritieme sector naar decarbonisatie. Groene waterstof is vrij van koolstofemissies en kan in de toekomst wereldwijd op grote schaal beschikbaar zijn als scheepsbrandstof of als een belangrijk onderdeel bij het maken van synthetische brandstoffen.

De sector erkent het potentieel van waterstof, maar ziet ook de barrières voor de implementatie van H2-technologie. Het MarHySafe-project is de uitdaging aangegaan en heeft de 1e editie van het ‘Handbook for Hydrogen-fueled Vessels’ uitgebracht. Het handboek biedt een routekaart naar veilige waterstofactiviteiten met behulp van PEM brandstofcellen. Het beschrijft de complexe vereisten voor ontwerp en constructie. Daarnaast behandelt het de belangrijkste aspecten van waterstofactiviteiten, zoals veiligheid en risicobeperking, technische details voor waterstofsystemen en implementatiefasen voor maritieme toepassingen. Dit alles op basis van het huidige regelgevende kaders.

“We laten zien hoe de scheepvaartsector haar collectieve expertise kan bundelen en deze cruciale kwesties kan aanpakken. We werken het beste als we samenwerken – het handboek is hier het bewijs van.”

Knut Ørbeck-Nilssen, CEO DNV Maritime

Het handboek wordt voortdurend bijgewerkt naarmate de tweede fase van MarHySafe vordert. Uit de eerste fase hebben de partners vijf lessen geleerd. Deze zijn hier te lezen.


Bron: DNV

Categorieën: Scheepvaart

0 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error:
%d bloggers liken dit: