De DLR-onderzoekers hebben gekeken hoe het treinverkeer in de toekomst milieuvriendelijker kan worden gemaakt met innovatieve voertuigtechnologieën. Conclusie uit de marktstudie is dat klimaatvriendelijke hybride treinstellen het merendeel van de huidige dieselvoertuigen op spoorlijnen zonder bovenleiding kunnen vervangen. 

Voor de studie “Marktanalyse alternativer Antriebe im deutschen Schienenpersonennahverkehr” werden in Duitsland meer dan 130 lijnnetwerken van lokaal reizigersvervoer per spoor onderzocht door het Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Dieselwagons worden gebruikt op meer dan 400 spoorlijnen. De meeste rijden in het gebied van Baden-Württemberg, Beieren en Noordrijn-Westfalen. 

De DLR-onderzoekers hebben gekeken naar welke alternatieve aandrijvingen per spoorlijn inzetbaar zijn. Een geschikt alternatief hangt sterk af van de eigenschappen van de spoorlijnen. Bovenleidingen zijn het meest efficiënt in het regionale spoorvervoer. Echter is het plannen, laten goedkeuren en installeren van bovenleidingen een tijdrovend en kostbaar optie. In de meeste gevallen moeten ook spoorsystemen, platforms of bruggen worden verbouwd om bovenleidingen te kunnen installeren. Daardoor zijn vooral zijlijnen vaak niet of slechts gedeeltelijk voorzien van bovenleidingen. Op dergelijke lijnen vormen hybride treinstellen een emissiearm alternatief voor dieselvoertuigen

Het huidige aanbod van batterij aangedreven hybride treinstellen is tot 100 kilometer goed in te zetten. Op langere afstanden zonder bovenleiding is een waterstof brandstofcel aandrijving een betere keuze. Dit geldt in het bijzonder voor spoorverbindingen in regio’s waar gemakkelijk waterstof verkrijgbaar is uit hernieuwbare energiebronnen. In Bremerhaven, Noord-Duitsland, wordt al twee jaar op een traject van 100 km met een waterstof trein gereden.

Tegen 2038 verwachten de onderzoekers een landelijk marktpotentieel van maximaal 2.500 milieuvriendelijker innovatieve treinen. Om dit te bewerkstelligen moeten er innovatieve concepten ontwikkeld worden voor uitbreiding van laadinfrastructuren en waterstoftank tankstations.


Bron: NOW GMBH

Categorieën: Trein

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error:
%d bloggers liken dit: