Na een uitgebreide testfase op de testbaan en op de openbare weg zijn de Mercedes-Benz GenH2 Trucks met brandstofcel klaar voor gebruik bij commerciele bedrijven. De bedrijven Amazon, Air Products, INEOS, Holcim en Wiedmann & Winz zullen als eerste de langeafstandstrucks op vloeibare waterstof toevoegen aan hun wagenpark. De eerste klanttesten moeten Daimler Truck nog meer informatie geven voor de verdere ontwikkeling.
Daimler Truck gaat de volgende ontwikkelingsfase in om het wegtransport koolstofvrij te maken met vrachtwagens op waterstof. In april 2021 is de Mercedes-Benz GenH2 Truck uitvoerig getest op de Duitse testbaan. Daarna volgde een succesvolle hoogtestage in de Brennerpas. De volgende stap is om vijf trekkers met oplegger in te zetten bij commerciële bedrijven in verschillende langeafstandstoepassingen op specifieke routes in Duitsland, zoals het transport van bouwmaterialen, zeecontainers of cilindergassen.
Tijdens deze eerste klantentests halverwege 2024 blijven de GenH2 Trucks onder direct toezicht en verantwoordelijkheid van Mercedes-Benz Trucks. De voertuigen worden getankt bij aangewezen openbare tankstations voor vloeibare waterstof (LH2) in Wörth am Rhein en in de regio Duisburg. Om de transformatie te laten slagen, zal het echter nodig zijn om de komende jaren te zorgen voor de opbouw van een internationale tankinfrastructuur en een voldoende aanbod van groene vloeibare waterstof. In Nederland zijn op dit moment nog geen vulpunten voor LH2.
“Met dit eerste klantenwagenpark worden onze brandstofceltrucks nu in de praktijk getest. Een win-winsituatie voor beide partijen: onze klanten maken kennis met brandstofceltechnologie in de dagelijkse praktijk en ons engineeringteam krijgt een beter inzicht in de behoeften van de klant en relevante gebruiksscenario’s, waarbij rekening wordt gehouden met de serieontwikkeling.”
Andreas Gorbach, lid van de Raad van Bestuur van Daimler Truck AG
Waarom vloeibare waterstof?
Daimler Truck geeft de voorkeur aan vloeibare waterstof bij de ontwikkeling van aandrijvingen op basis van waterstof. In deze vorm heeft de energiedrager niet alleen een aanzienlijk hogere energiedichtheid, maar kunnen ook de transportkosten aanzienlijk worden verlaagd. Tanks voor vloeibare waterstof bieden ook voordelen op het gebied van kosten en gewicht. Daarom maakt het gebruik van vloeibare waterstof een hoger laadvermogen mogelijk.
Voor het eerst zal een nieuw tankproces voor vloeibare waterstof worden gebruikt in de klantentestvloot: de zogenaamde “sLH2-technologie” (“subcooled” vloeibare waterstof). De technologie is samen met Linde ontwikkeld en is via een ISO-norm vrij beschikbaar voor alle geïnteresseerde bedrijven. De innovatieve aanpak maakt onder andere een nog hogere opslagdichtheid mogelijk in vergelijking met LH2 en gemakkelijker tanken binnen 10-15 minuten.
Eerste vijf testmodellen GenH2 Trucks
De Mercedes-Benz GenH2 Trucks, die in deze eerste klantentests worden gebruikt, bieden een laadvermogen van ca. 25 ton bij een Gross Combination Weight van 40 ton. Twee speciale tanks voor vloeibare waterstof en een bijzonder krachtig brandstofcelsysteem maken dit hoge laadvermogen en een grote actieradius van 1.000 km mogelijk. De twee roestvrijstalen tanks voor vloeibare waterstof van de GenH2 Truck hebben een bijzonder hoge opslagcapaciteit van 88 kilogram (elk 44 kg). Het roestvrijstalen tanksysteem bestaat uit twee buizen, de een in de ander, die met elkaar verbonden zijn en vacuüm geïsoleerd zijn.
Het brandstofcelsysteem van de GenH2 Truck levert 300 kilowatt (2 x 150 kW) en de batterij levert tijdelijk 400 kW extra. Met 70 kWh is de opslagcapaciteit van de batterij relatief laag, omdat deze niet bedoeld is om in de energiebehoefte te voorzien, maar vooral om te worden ingeschakeld om situationele stroomondersteuning voor de brandstofcel te bieden, bijvoorbeeld tijdens piekbelastingen tijdens het accelereren of tijdens het volledig beladen bergopwaarts rijden. Tegelijkertijd zorgt de relatief lichte batterij voor een hoger laadvermogen. Het wordt opgeladen met remenergie en overtollige brandstofcelenergie. Een kernelement van de uitgekiende bedrijfsstrategie van het brandstofcel- en batterijsysteem is een koel- en verwarmingssysteem dat alle componenten op een geschikte bedrijfstemperatuur houdt en zo een maximale duurzaamheid garandeert. In een voorserieversie zijn de twee elektromotoren ontworpen voor een totaal van 2 x 230 kW continu vermogen en 2 x 330 kW maximaal vermogen.
Bron: Daimler Truck
0 reacties