SWEG en Daimler Buses hebben een intentieverklaring ondertekend voor de eerste Mercedes-Benz eCitaro REX (Range Extender). De levering van de eerst waterstofbus is in 2022.

De Mercedes-Benz eCitaro REX is een waterstof aangedreven brandstofcelbus. De basis voor dit model is de eCitaro-batterijbus. Naast de batterij wordt de bus uitgerust met een brandstofcel. De brandstofcel zet waterstof om in elektriciteit. Met de extra energie wordt het bereik in vergelijking met een puur elektrische bus verdubbeld van 150 km tot ruim 300 km. Het grote voordeel voor SWEG is dat het dan de dagelijkse routes in één keer kan voltooien. Met een elektrische variant is dat niet mogelijk zonder op te laden.

“SWEG is altijd een pionier geweest op het gebied van nieuwe en duurzame vormen van mobiliteit”, zegt de vertrekkende SWEG-CEO Johannes Müller. “Daarom willen we nu graag ter plaatse ervaring opdoen op het gebied van waterstoftechnologie”

Naast de waterstofvariant wil Mercedes-Benz dit jaar het assortiment nog uitbreiden met voertuigen voorzien van de nieuwe batterijgeneraties. Ze gaan met een baanbrekende batterij in de autotechniek komen: de solid-state batterijen. Een solid state batterij heeft ten opzichte van de traditionele batterijen een vaste stof in plaats van een vloeistof.


Bron: SWEG en Daimler

Categorieën: Bussen

1 reactie

jan · 11 augustus 2021 op 07:34

Proficiat Mercedes , reeds van 1975 testen jullie wagens rijdend op waterstof en daar komt ie dan super , nu nog de gewone auto’s

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *