In Duitsland zijn er veel plannen om het spoorvervoer te verduurzamen. Deutsche Bahn en Siemens maakte bekend dat de Mireo Plus H trein in 2024 gaat testrijden in de dienstregeling in de regio rond de stad Tübingen.
Spoornet verduurzamen
Op het Duitse spoornet worden steeds vaker dieseltreinen vervangen voor waterstof aangedreven treinen en plannen gemaakt voor verdere verduurzaming van het spoorvervoer. In september 2018 werd de eerste waterstoftrein Corodia iLint van het Franse bedrijf Alstom in de regio Bremerhaven ingezet. De ervaring met de Corodie iLint waren zo positief dat er door Rhein-Main-Verkehrsverbundes een bestelling is gedaan voor 27 waterstoftreinen. Deze gaan in 2022 rijden in de regio Taunus. In het voorjaar toonde een marktanalyse van DLR aan dat er meer marktpotentieel is voor milieuvriendelijker innovatieve treinen in Duitsland.
Mireo Plus H
Vorige maand werd bekend dat de Mireo Plus H ontwikkeld ging worden en vanaf 2022 proefritten gaat maken in Japan. Gisteren hebben Deutsche Bahn en Siemens aangegeven in Duitsland de trein in 2024 ook te gaan inzetten. De trein zal een jaar lang testritten uitvoeren in de dienstregeling tussen Tübingen, Horb en Pforzheim. In een jaar tijd zal de trein zo’n 120.000 kilometer afleggen en 330 ton CO2 besparen.
Waterstofinfrastructuur
Deutsche Bahn ontwikkelt een nieuw type mobiel tankstation dat de trein kan tanken in dezelfde tijd (15 min) als een diesel aangedreven trein. De waterstof wordt ter plaatse in Tübingen geproduceerd uit hernieuwbare bronnen. In Ulm zal de onderhoudswerkplaats gedeeltelijk verbouwd worden voor onderhoud van de nieuwe waterstoftrein.
Prof. Sabina Jeschke, DB-bestuurslid voor Digitalisering en Technologie: “Dit project bewijst dat Deutsche Bahn niet alleen een mobiliteitsbedrijf is, maar ook een technologiegroep. We moeten ons verbruik van fossiele brandstoffen tot nul terugbrengen. Alleen dan kan DB in 2050 klimaatneutraal zijn. Op dat moment hebben we geen enkele trein met dieselmotor in onze vloot. “
Bron: Siemens
0 reacties