Havenbedrijf Rotterdam en de Maritime and Port Authority of Singapore hebben een memorandum van overeenstemming (MoU) ondertekend voor de langste groene en digitale corridor ter wereld. Doel is in 2027 de eerste koolstofarme en koolstofvrije scheepvaart op deze route te realiseren, waarbij waterstof en op waterstof gebaseerde brandstoffen waarschijnlijk zullen worden getest.

Singapore en Rotterdam behoren tot de grootste bunkerhavens ter wereld en zijn daarmee belangrijke schakels op de veel gebruikte Aziatisch-Europese scheepvaartroutes. De zeevaart gebruikt grotendeels nog gasolie maar er zijn steeds meer duurzame alternatieven beschikbaar, zoals biobrandstoffen. Ook wordt er gewerkt aan alternatieven zoals synthetische brandstoffen, waterstof, en brandstoffen op basis van waterstof zoals ammoniak en methanol.

Elk alternatief heeft zijn eigen uitdagingen met betrekking tot kosten, beschikbaarheid, veiligheid en beperkingen in bereik vanwege een lagere energiedichtheid in vergelijking met fossiele brandstoffen. Daarom hebben de twee havens nu afgesproken een brede coalitie van verladers, brandstofleveranciers en andere bedrijven op te zetten om samen te werken aan mogelijke oplossingen.

De havenautoriteiten zullen samenwerken met het Global Centre for Maritime Decarbonisation en Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero-Carbon Shipping. Daarnaast worden partners uit de hele keten betrokken, beginnend met bp, CMA CGM, de Digital Container Shipping Association, Maersk, MSC, Ocean Network Express , PSA en Shell. Hiermee kan financiering worden aangetrokken en kunnen gezamenlijke pilots worden gestart voor bunkering en gebruik van koolstofarme en koolstofvrije brandstoffen op de route.

Daarnaast zullen de twee havens ook de efficiëntie, veiligheid en transparantie van goederentransport optimaliseren door een digitale corridor te creëren waarbinnen veilig gegevens, standaarden en elektronische documentatie kunnen worden gedeeld. Dit vergemakkelijkt de scheepvaart en vrachttransport tussen de havens en helpt de aankomst van schepen optimaliseren met just-in-time shipping.


Bron: Port of Rotterdam

Categorieën: Scheepvaart

0 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

error:
%d bloggers liken dit: