Evos, Hydrogenious en Port of Amsterdam hebben een Memorandum of Understanding ondertekend, waarin zij aangeven om gezamenlijk grootschalige import- en opslagvoorzieningen voor waterstof op te zetten in de Amsterdamse haven. De voorzieningen zullen o.a. bestaan uit een grootschalige ontkoppelingsfabriek voor LOHC (dehydrogeneringsproces) met een capaciteit van zo’n 100-500 ton waterstof per dag.  

Tankopslagbedrijf Evos, Hydrogenious de markt leidende pionier op het gebied van LOHC (vloeibare organische waterstof) en Port of Amsterdam hebben een nieuwe samenwerking aangekondigd. Alle drie de partijen zijn al medeoprichters van het H2A-platform, een platform dat zich richt op de ontwikkeling van de hele toeleveringsketen voor de import van groene waterstof via de haven van Amsterdam. De partijen doen nu een belangrijke aanvulling op de andere geplande waterstofactiviteiten in de haven door het ontwikkelen van een LOHC-importfaciliteit en een fabriek voor de grootschalige afgifte van waterstof.

In de volgende fase worden de vereisten op ruimtelijk, infrastructureel en financieel gebied verder onderzocht om de terminal tegen 2028 operationeel te hebben. Het streven is om 1 miljoen ton LOHC per jaar te importeren.  

“Het H2A-consortium richt zich op LOHC-technologie die gebruikt kan maken van bestaande infrastructuur en de potentiële risico’s van de behandeling van moleculaire waterstof of derivaten aanzienlijk vermindert. De opbouw van op LOHC gebaseerde waardeketens zal ook het vervoer van waterstof naar het “achterland” en naar Duitsland vergemakkelijken.”

Dr. Daniel Teichmann, oprichter en CEO van Hydrogenious LOHC

De waterstofdrager die door Hydrogenious wordt gebruikt, benzyltoluene (LOHC-BT), wordt al veel toegepast in de industrie als middel voor warmteoverdracht. Het heeft ook de ideale eigenschappen voor een veilige afhandeling in havens, omdat het een brandvertragende en niet-explosieve drager is met een hoge energiedichtheid. Er kan net zo mee worden omgegaan als met fossiele vloeibare brandstof binnen de bestaande infrastructuur. Na het dehydrogeneringsproces kan de drager vele honderden keren worden hergebruikt voor het binden van waterstof.

Dit unieke project is daarom een belangrijke stap in de ontwikkeling van pan-Europese waardeketens voor waterstof die verbonden zijn met de haven van Amsterdam en die het koolstofvrij maken van Europese industrieën versnellen. Ook in de Haven van Rotterdam wordt gekeken naar importmogelijkheden via LOHC.


Bron: Port of Amsterdam


0 reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *