Bij de werkzaamheden voor de dijkversterking bij Schoonhoven wordt door Mourik een 30-tons emissieloze rupsgraafmachine ingezet. De waterstof elektrische graafmachine kan zonder laden van de accu en bijvullen van de waterstoftanks de gehele werkdag ingezet worden.

Het internationale familiebedrijf Mourik heeft de ambitie om in 2030 alleen nog emissieloos materieel te gebruiken. Ze hebben samen met Accenda het eerste vervoermiddel op waterstof in gebruik genomen. De partners hebben een Liebherr R926 Generatie 8 graafmachine omgebouwd naar waterstof elektrisch. De dieselmotor is vervangen door een 150 kW elektromotor. Dankzij deze aanpassingen stoot het vervoermiddel geen CO₂ en NOx uit. Vorig jaar heeft JCB een 20-tons graafmachine op de markt gebracht.

‘De technologie is nieuw, dus de kennis moesten we zelf opbouwen. Dat is wel toevertrouwd aan onze innovatiespecialisten bij ons dochterbedrijf Mourik Techniek. Samen met innovatiespecialist Accenda en met ondersteuning van leverancier Liebherr hebben we een blauwdruk ontwikkeld voor hoe je bouwmachines snel en efficiënt kunt ombouwen.‘

Walter Deelen, directeur Mourik Infra

In de Liebherr graafmachine is een PEM brandstofcel geplaatst. Deze krijgt zijn waterstof van 8 cilinders die rechtop achterin het voertuig staan. De waterstof in de cilinders is op 350 bar. Hiermee kan de 30-tons graafmachine een zwaar werkdag werkzaamheden uitvoeren zonder de accu op te laten of de waterstof bij te tanken. Het waterstof tanken gebeurt op de bouwlocatie.

Het ombouwen van diesel naar waterstof heeft negen ton gekost. Dat is een factor vier van de kosten van een ‘gewone’ graafmachine. De kosten gaan voor de baat uit, want volgens Mourik is de graafmachine zo schoon dat het zelfs in Natura 2000-gebieden mee gewerkt mag worden. Op naar een schone bouwplaats!


Bron: Mourik

Categorieën: Bouwmachine

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *