In het Nederlandse project DREAMH2AUL worden twee 44-tons waterstof-elektrische vrachtwagens ontwikkelt. Daarnaast wordt er een waterstof-vulpunt aan een tankstation op het A1 bedrijvenpark Deventer toegevoegd. Medio 2023 zullen zowel het vulpunt als de vrachtwagens operationeel zijn.

Het Nederlandse consortium bestaat uit TotalEnergies Marketing Nederland N.V., Zepp.solutions, Vos Transport Group, BCTN Group en TNO. Waarbij Zepp.solutions de ontwikkeling van de twee waterstof-elektrische vrachtwagens op zich neemt. De trucks zullen een actieradius van meer dan 600 km hebben. Om dit bereik te bewerkstelligen en tegelijk ook bestuurderscomfort en een aantrekkelijke TCO te bieden, zal Zepp brandstofcelsystemen met hoog rendement en een extreem hoge vermogensdichtheid ontwikkelen en inzetten. Het bedrijf heeft al eerder succesvol een terminal trekker met waterstof aandrijving ontwikkelt.

De twee N3 trekkers met waterstof-aandrijflijn worden ingezet door Vos Transport Group en BCTN Group voor stadsdistributie, regionaal containertransport en (internationaal) lange afstandstransport. Naast het gebruiken van de trucks in de dagelijkse operaties zal TNO de economische haalbaarheid van de waterstoftrekkers onderzoeken. Ze gaan onderzoek doen naar de total cost of ownership te vergelijken met zowel diesel- als batterij-elektrisch aangedreven trekkers. 

De beide vrachtwagens kunnen straks groene waterstof tanken bij het TotalEnergies-tankstation in Deventer. Hiervoor wordt bij het bestaande tankstation een waterstof-vulpunt aangelegd.


Bron: DREAMH2AUL

Categorieën: Vrachtauto

0 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error:
%d bloggers liken dit: