CMB. TECH en DBR kondigen hun baanbrekende samenwerking aan die de decarbonisatie van de maritieme industrie zal versnellen: de ontwikkeling van de eerste dual fuel waterstofgeneratorsets voor maritieme toepassingen.
CMB. TECH en DBR slaan de handen ineen voor een betrouwbare energieoplossingen voor maritieme toepassingen. In deze samenwerking zal DBR verantwoordelijk zijn voor de bouw en levering van de dual fuel waterstofgeneratorsets en CMB. TECH levert de waterstoftechnologie, inclusief de benodigde componenten.
“De transitie naar alternatieve brandstoffen is in volle gang. In samenwerking met CMB. TECH, kunnen we een geweldige oplossing bieden waarmee onze maritieme klanten de uitstoot in één klap enorm kunnen verminderen. En aangezien de aggregaten nog 100% op diesel kunnen werken, kan het schip ook gebruikt worden wanneer er op dat moment geen waterstof beschikbaar is.
Arwout Verwoerd, Verkoop scheepvaart DBR BV
Waterstofgenerator
De kern van het dual fuel waterstofaggregaat wordt gevormd door de beproefde MAN V12-24l-motor, die met succes is gebruikt in eerdere samenwerkingen tussen CMB. TECH- en MAN-motoren.
Het aggregaat heeft een maximaal vermogen van 940kVA / 752 kWe bij 60 Hz (1800 rpm) en kan werken op diesel of in dual fuel-modus waar emissiereducties tot 83% kunnen worden bereikt. In een typische D2-duty cycle wordt 53% van het dieselverbruik en 12% van het AdBlue-verbruik bespaard, wat resulteert in een aanzienlijke vermindering van de CO₂-uitstoot. Het aggregaat is ook verkrijgbaar in 50Hz (1500rpm) wat 822kVA aan vermogen kan leveren.
Bron: CMB.TECH
0 reacties