Staatssecretaris Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) schrijft in een brief aan de Tweede Kamer dat het kabinet vaart moet maken met vrachtwagens en ander zwaar verkeer op waterstof. Zij stelt daartoe een subsidieregeling in voor betere waterstoftankinfrastructuur met bijbehorende vrachtwagens.
In het Klimaatakkoord uit 2019 staan doelstellingen om waterstof in mobiliteit verder te ontwikkelen, naast batterij-elektrisch rijden. Een van de doelen is de ontwikkeling van 50 waterstoftankstations in 2025. Op dit moment zijn er 14 publieke waterstoftankstations in bedrijf, waarvan er enkele ook geschikt zijn voor zwaar wegvervoer. De verwachting is dat er eind dit jaar en begin volgend jaar nog enkele geopend gaan worden. Opschaling is nodig om aan de doelstelling van 50 tankstations te komen.
“Ik zie waterstof als schone brandstof voor met name vrachtwagens erg zitten. Zwaar verkeer kan op waterstof veel kilometers maken, zonder uitlaatgassen. Onze transportsector is ambitieus en ik ook, samen kunnen we tempo maken.”
Heijen, Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat
Heijnen heeft de RVO opdracht gegeven een stimuleringsregeling voor waterstof in mobiliteit te ontwikkelen. De middelen komen uit het gereserveerde bedrag van 22 miljoen euro uit het Klimaatakkoord van 2019. Daarmee kunnen naar verwachting meerdere projectvoorstellen worden gehonoreerd voor de ontwikkeling van een tankstation dat voldoet aan de AFIR-normen en bijbehorende gegarandeerde basisafname van zo’n 20-25 vrachtwagens per tankstation. De subsidieregeling gaan naar verwachting begin 2024 van start.
Bron: Rijksoverheid
1 reactie
Edwin · 28 november 2022 op 09:33
Ik zou graag de camper van diesel om laten bouwen naar waterstof. Echter blijkt dit een probleem te zijn.