In Nederland lopen een aantal projecten om de scheepvaart te verduurzamen door gebruik te maken van waterstof. Twee projecten hebben nu stappen gezet om te starten met de bouw. Het waterstofschip voor zouttransport heeft de benodigde subsidie ontvangen en FPS & HSG bundelen de krachten voor een binnenvaartcontainerschip.

Waterstof elektrisch vrachtschip Antonie

Minister Van Nieuwenhuizen trekt 4 miljoen euro uit voor de bouw, ontwikkeling en het in de vaart brengen van een binnenvaartvrachtschip in Nederland dat wordt aangedreven door groene waterstof. Het schip krijgt de naam Antonie, wordt 135 meter lang, 3700 ton en wordt gebouwd door Lenten Scheepvaart B.V. De Antonie gaat zout vervoeren van de fabriek van Nouryon in Delfzijl naar de Botlek in Rotterdam. Het project waar naast de reder en vervoerder ook een motorleverancier en brandstofcelproducent bij betrokken zijn, wordt begeleid door binnenvaart coöperatie NPRC. Het nieuw te bouwen binnenvaartschip komt naar verwachting in 2023 in de vaart.

Minister Van Nieuwenhuizen: “Varen op waterstof is nu niet langer meer een idee dat op de tekentafel ligt. Door dit schip te bouwen en er straks mee te varen, leren we in de praktijk wat er nodig is om waterstof veilig en op grotere schaal te gebruiken in onze binnenvaart. Dit is een hele mooie stap vooruit op weg naar een binnenvaart zonder uitstoot.” 

Retrofitting binnenvaartschip de “Maas” 

Future Proof Shipping (FPS) heeft Holland Shipyards Group (HSG) opdracht gegeven voor een retrofit van binnenvaartschip ‘Maas’. Het schip krijgt een emissievrij waterstof voortstuwingssysteem. In het derde kwartaal 2021 start het ombouwen van het 110 m lange en 11,45 m brede binnenvaartcontainerschip op de werf van de HSG Shipyards in Hardinxveld. Naar verwachting kan het schip vanaf december volledig op waterstof varen.

Het waterstof- en brandstofcelsysteem wordt in de laadruimte van het schip geïnstalleerd, waarbij de waterstof in twee 40ft containers (circa 1000 kg bij 300 bar) boven het brandstofcelsysteem wordt geplaatst. Het brandstofcelsysteem zal drievoudig redundant zijn met een vermogen van 825 kW (voor het leveren van voortstuwings- en hulpvermogen) en een lithium-ion batterij van 504 kWh voor piekvermogen, secundair vermogen en overbruggingsvermogen. De gecomprimeerde waterstoftanks, de brandstofcellen en het batterijsysteem zijn afzonderlijke eenheden die kunnen worden verwijderd voor onderhouds- of vervangingsdoeleinden.

“FPS is verheugd om samen met HSG te werken aan de aanpassing van de Maas om volledig op waterstof te draaien. Dit toekomstbestendige schip wordt echt een emissievrij schip, een schip om de weg vrij te maken voor een groenere en duurzamere binnenvaart.” Richard Klatten, CEO – Toekomstbestendig verzenden.

Overige projecten

Bij de port of Amsterdam wordt ook gewerkt aan de een waterstof binnenvaartschip. Deze zal aangedreven worden op natriumboorhydride (waterstofpoeder). Wij zijn heel benieuwd welk schip als eerst te water gelaten wordt.

Bron: Holland Shipyards Group en NPRC

Categorieën: Scheepvaart

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *