Onderzoekers van de University of Waterloo hebben een brandstofcel ontwikkeld die 10 keer langer mee gaat dan de huidige cellen. Daarbij zijn tevens de kosten een stuk lager en zelfs vergelijkbaar met een benzinemotoren.

De onderzoekers zijn gestart met te kijken naar hybride voertuigen. Deze voertuigen konden al overgezet worden op een brandstofcellen, maar de prijs van brandstofcellen is erg duur. Hierdoor was het onaantrekkelijk voor de markt. De onderzoekers hebben dat probleem nu opgelost. Het is gelukt om een nieuw betaalbaar soort brandstofcel te ontwikkelen.

De nieuwe brandstofcel levert een constante hoeveelheid elektriciteit, in tegenstelling tot de huidige cellen die fluctuerende elektriciteit leveren. De nieuwe configuratie bestaat uit drie brandstofcelstapels. Door elke brandstofcelstack alleen te laten werken zijn er minder aan / uit-schakelingen. Dit betekent dat de cellen veel eenvoudiger zijn.

De resultaten zijn gemeten in drie verschillende soorten ritten, namelijk stedelijk, snelweg en gecombineerd. De brandstofcel gaat respectievelijk 11,8, 4,8 en 6,9 keer langer mee. Hiermee wordt voldaan aan duurzaamheid- en prestatieverwachting.


Bron: UWaterloo

Categorie├źn: brandstofcellen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: