Op de Holland Shipyard Group scheepswerf in Werkendam is onlangs een nieuw waterstof vrachtschip gepresenteerd: de H2 Barge 2. Dit schip is volgens de initiatiefnemers klaar om te worden ingezet op de Rijn op het traject tussen Rotterdam en Duisburg.

De H2 Barge 2 is de tweede demonstrator van het ZEM Ports NS-project. Het schip, voorheen Fenny 1 en FPS Waal, werd gebouwd als conventioneel aangedreven containerschip. In de loop van 2023 werd het schip ontdaan van alle verbrandingsmotoren en fossiele brandstoftanks. Na de ombouw beschikt het over een compleet nieuw 100% emissievrij voortstuwingssysteem inclusief PEM-brandstofcellen, waterstofopslag, accupakketten en een elektrische aandrijflijn die benedendeks is geïnstalleerd. Zes brandstofcellen van Ballard Power Systems verhogen het totaal geïnstalleerde vermogen tot 1,2 MW.

Waterstof containers

Langs de route is er nog geen mogelijkheid om waterstof te bunkeren. Daarom is gekozen om te werken met wissel waterstof containers. Als waterstof opslag heeft de H2 Barge 2 twee waterstofcontainers van 500 kg aan boord. De druk in de tanks in deze containers bedraagt 300 bar. Deze containers worden elke reis geruild voor volle containers. De containers worden gevuld op de vullocatie van Air Liquide op hun vestiging in België.

“De H2 Barge 2 zal kennis brengen over hoe schepen kunnen worden omgebouwd van dieselverbranding naar emissievrije alternatieven, door batterijen te gebruiken in combinatie met groene waterstof in een brandstofcel.”

Mirela Atanasiu, uitvoerend directeur ad interim van Clean Hydrogen Partnership.
Actieradius

Helaas zijn er nog geen gegevens beschikbaar over de daadwerkelijke actieradius van het schip. De woordvoerder geeft aan dat dit niet eenvoudig is te definiëren omdat het afhankelijk is van o.a. de beladingstoestand van het schip, de stroming enz. Hopelijk zullen praktijktesten in de nabije toekomst snel gaan uitwijzen of de 1.000 kg waterstof voldoende is.

“Dit is opnieuw een trots moment voor ons. Het bewijst dat het verplaatsen van vracht zonder uitstoot en zonder impact niet alleen mogelijk is, maar ook schaalbaar.”

Richard Klatten, CEO van Future Proof Shipping,
CO2 reductie

De exacte route van het schip zal nog door de opdrachtgever worden bepaald, maar de komende weken zal het schip klaar zijn om in de vaart te gaan. De verwachting is dat H2 Barge 2 tijdens het varen op de Rijn jaarlijks ca 3.000 ton CO2 zal reduceren.


Foto © Future Proof Shipping (FPS),

Categorieën: Scheepvaart

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *