De provincie Overijssel heeft de bouw van een nieuw volledig elektrisch aangedreven werkboot met brandstofcel gegund aan Groeneveldt Marine Construction B.V. uit Hendrik-Ido-Ambacht. Een mobiel brandstofsysteem voor het duurzame schip wordt door Nedstack geleverd.

De provincie Overijssel gebruikt voor inspectie en schouw van hun vaarwegen een diesel werkschip. Het huidige schip is oud en versleten, het voldoet niet meer aan de huidige (milieu) eisen. De provincie heeft een opdracht gegeven aan Groeneveldt voor de ontwikkeling van een nieuwe schip die duurzaam wordt aangedreven met waterstof. Het schip wordt gebouwd in overeenstemming met de regels en voorschriften van de Nederlandse Scheepsvaartinspectie (SI) als binnenvaartschip in zone 3. De planning is om het nieuwe schip in 2025 in vaart te nemen.

Het Arnhemse Nedstack zal een veelzijdig mobiel PEM-brandstofcelsysteem (MPU 20-400-AC) leveren dat geschikt is voor zowel maritiem als mobiel gebruik. Het systeem zal dienen als een emissievrije range extender aan boord van de werkboot, die de accu aan boord oplaadt wanneer walstroom niet beschikbaar is tijdens langere werkdagen. Bovendien kan het PEM-brandstofcelsysteem eenvoudig van het schip worden losgemaakt voor diverse mobiele toepassingen aan de wal.

De MPU 20-400-AC werkt als een standalone unit, die in staat is om autonoom op te starten en een 400 Volt 50 Hz microgrid te vormen. Bovendien kan de draagbare unit worden aangesloten op een bestaand elektriciteitsnet. Hiermee wordt de veelzijdigheid vergroot.


Bron: Nedstack

Categorieën: Scheepvaart

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *