De TU Dresden heeft een nieuwe manier ontwikkeld om waterstof efficient te kunnen opslaan in auto’s. Hiervoor maken ze gebruik van tientallen mini- gascilinders die gezamenlijk het profiel van de auto aannemen.

Nexo waterstoftanks © Hyundai

De opslag van waterstof in voertuigen, gebeurt traditioneel door het plaatsten van een aantal grote gas cilinders. Zo is bijvoorbeeld de Hyundai NEXO uitgerust met drie waterstoftanks van ieder 52,2 liter. De tank zijn achterin het voertuig geplaatst. Dit gaat echter ten koste van de beschikbare kofferbakruimte.

Gehele voertuig

Dat moet ook anders kunnen, moeten ze in Dresden gedacht hebben. In samenwerking met ondermeer BMW AG, ILK, Leichtbauzentrum Sachsen GmbH, WELA Handelsgesellschaft mbH en de Hogeschool van Munchen, zijn ze gekomen tot een concept, dat de brandstoftanks over het gehele onderstel van het voertuig verdeeld:

© TU Dresden / ILK
Geïnspireerd door Tesla?

Hierbij hebben ze wellicht laten inspireren door de wijze waarop accu’s in Batterij Electrische Voertuigen (BEV) worden geplaatst. Zo bestaat bijvoorbeeld het accupakket van de Tesla 3 uit vier balkvormige modules aan de onderkant van het voertuig. Aan de buitenkant tellen deze 23 modules, de binnenste twee zijn iets langer, en hebben er 25. Per module zijn 46 cellen geplaatst, waardoor het totaal aantal batterijcellen in de Model 3 op 4.416 uitkomt.

Recyclebaar

Het project met de indrukwekkende naam BRYSON (BauRaumeffiziente hYdrogenSpeicher Optimierter Nutzbarkeit) maakt gebruik van composite tanks die op een relatief goedkope manier gefabriceerd kunnen worden. Ook zijn de brandstoftanks relatief eenvoudig te recycelen.

Het is helaas nog niet bekend wanneer de eerste auto’s met deze nieuwe tank techniek uitgerust zullen worden.


Bron: TU Dresden
Foto’s: © TU Dresden en Hyundai

Categorieën: Auto

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error:
%d bloggers liken dit: