Ons Nieuwsarchief

Apex energie start met bouw 2MW waterstof centrale

Het Duitse APEX Energy is in Rostock-Laage begonnen met de bouw van een waterstof energie centrale. Europa’s grootste net-gekoppelde H2-CHP centrale zal 12 juni geopend worden en bestaat ondermeer uit een cogenetarion unit, dat zowel elektriciteit als warmte maakt uit waterstof. En dat met een efficiency van meer dan 80%. Waterstofproductie en opslag De energiecentrale zal uit een aantal onderdelen bestaan. Zo bevat het een electrolyser met een capaciteit van 2 MW. De geproduceerde waterstof

Lees verder »

Rijden op waterstof: is dit de toekomst?

De tech-site Bright heeft een leuk en informatief filmpje opgenomen met Anna Gimbrere over waterstof. Hierin legt ze uit wat waterstof is, hoe je het maakt en wat je er (niet) mee kan doen. Ook de Hindenburg komt nog even voorbij. Eerder verscheen op Bright ook al een artikel over onze eigen waterstof step. Anna Gimbrère is een Nederlands wetenschapsjournaliste en presentatrice. Haar leven stond lange tijd in het teken van de droom astronaut te worden.

Lees verder »

Concordia Damen bouwt opleidingsschip voor STC

Werf Concordia Damen in Werkendam bouwt het nieuwe, futuristische opleidingsschip van de havenvakschool STC in Rotterdam. Hierin mag waterstof natuurlijk niet ontbreken. Het opleidingsschip zal een belangrijke rol gaan spelen tijdens de opleiding van vmbo-, mbo- en hbo-studenten die bij STC Group een maritieme opleiding volgen.  Na ruim 50 jaar trouwe dienst, waarvan bijna 20 jaar als opleidingsschip van STC Group, zijn de huidige opleidingsschepen Prinses Christina en Prinses Beatrix aan vervanging toe. Eind 2018 zijn

Lees verder »

Mercedes bus met waterstof range extender

SWEG en Daimler Buses hebben een intentieverklaring ondertekend voor de eerste Mercedes-Benz eCitaro REX (Range Extender). De levering van de eerst waterstofbus is in 2022. De Mercedes-Benz eCitaro REX is een waterstof aangedreven brandstofcelbus. De basis voor dit model is de eCitaro-batterijbus. Naast de batterij wordt de bus uitgerust met een brandstofcel. De brandstofcel zet waterstof om in elektriciteit. Met de extra energie wordt het bereik in vergelijking met een puur elektrische bus verdubbeld van 150 km

Lees verder »

Kabinet publiceert Visie Waterstof

Het kabinet heeft 30 maart de langverwachte Kabinetsvisie Waterstof bekend gemaakt. In deze visie zet ze uiteen welke toekomstige rol ze voor waterstof ziet weggelegd in de energietransitie. Ze geeft aan dat de inzet op duurzame waterstof in Nederland essentieel is voor de energietransitie. Tot 50% van de energiebehoefte zal waarschijnlijk uit duurzaam gas moeten gaan komen. De Kabinetsvisie Waterstof is gisteren met een brief aan de kamervoorzitter Arib bekend gemaakt. In deze brief wordt

Lees verder »

Technische gegevens van de BMW i Hydrogen NEXT bekend

In september 2019 onthulde BMW op de internationale autotentoonstelling IAA in Frankfurt het prototype van de BMW i Hydrogen NEXT. De technische gegevens zijn nu ook bekend gemaakt. De BMW i Hydrogen NEXT is goed voor 125 kW (170 pk). Daar blijft het niet bij. Gecombineerd met de immer aanwezige elektromotor bedraagt het piekvermogen 275 kW (374 pk). In de NEXT zit de elektromotor die eveneens zal worden gebruikt in de BMW iX3. Er zijn

Lees verder »

FCHEA lanceert website met overzicht van waterstof standaarden

De ‘Fuel Cell and Hydrogen Energy Association (FCHEA)’ heeft onlangs een website gelanceerd waarop alle nationale en internationale standaarden op gebied van waterstof zijn verzameld. Hiermee kan snel en gemakkelijk worden opgezocht welke standaarden er voor welke toepassing en/of regio gelden. Zoals bij alle nieuwe technieken, zijn de nationale en internationale standaarden op gebied van brandstofcellen en andere waterstoftoepassingen nog volop in ontwikkeling. Ook kan het soms lastig zijn om te achterhalen welke standaarden er

Lees verder »

Mitsubishi Fuso start met de serieproductie van brandstofcelvrachtwagens

Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation (MFTBC) kondigt haar visie aan om tegen 2039 alle nieuwe voertuigen voor de Japanse markt CO2-neutraal te maken. In lijn met deze visie streeft MFTBC er naar om eind 2020 de serieproductie van waterstof vrachtwagens te starten. MFTBC is één van de toonaangevende fabrikanten van bedrijfsvoertuigen in Azië. In 2019 onthulde MFTBC op de Tokyo Motor Show de Vision F-CELL. De lichte vrachtwagen met brandstofcel is verder uitgewerkt in

Lees verder »

Een waterstof demohuis als opleidingslocatie voor vakmensen

Netwerkbedrijf Alliander en Kiwa bouwen momenteel samen in Apeldoorn een waterstof demohuis. Een opleidingslocatie ingericht als woonhuis, waar vakmensen kunnen leren hoe ze in woonwijken de huidige aardgasvoorziening geschikt kunnen maken voor waterstof. Alliander bereidt momenteel in Lochem een pilot voor waarbij woningen met een aardgas-aansluiting worden overgezet op waterstof. Omdat de meeste monteurs en installateurs weinig ervaring hebben met het ombouwen van gasnetwerken voor gebruik van waterstof, zocht Alliander naar een partner met verstand

Lees verder »

Toyota en Hino ontwikkelen waterstof vrachtwagen

De Japanse autofabrikant Toyota en dochteronderneming Hino Motors ontwikkelen een brandstofcelvrachtwagen. Het voertuig maakt gebruik van de brandstofcel technologie van de Toyota Mirai. Als basis voor de zware vrachtwagen wordt het chassis van de Hino Profia gebruikt. De Profia heeft een lengte van bijna 12 meter en een totaal voertuiggewicht van 25 ton. Het voertuig wordt uitgerust met twee brandstofcelstapels die al zijn ontwikkeld voor de volgende generatie van de Toyota Mirai. Er wordt daarmee

Lees verder »
error: