Onderzoeksinstelling NLR en zepp.solutions hebben de handen ineen geslagen voor de ontwikkeling van een brandstofcelsysteem. Deze samenwerking is een belangrijke pijler in de ambitie van NLR om in 2026 een demovlucht op vloeibaar waterstof uit te voeren.
De nieuwe samenwerking tussen NLR en zepp geeft invulling aan een gezamenlijke focus om binnen het Nederlandse luchtvaartecosysteem concrete stappen te zetten in de richting van duurzame luchtvaart. NLR gaat zijn elektrisch aangedreven onderzoeksvliegtuig, de Pipistrel Velis Electro, uitbreiden met een waterstof-aandrijflijn. Hiervoor zal zepp het brandstofcelsysteem ontwikkelen. Zepp heeft namelijk jarenlange ervaring op het gebied van waterstof- en brandstofceltechnologie en is gespecialiseerd in het ontwikkelen van brandstofcel systemen. In juni jl. werd het Delftse bedrijf bekroond met de prestigieuze “Nieuwe Heldenprijs” voor de meest veelbelovende scaleup van de metropoolregio Rotterdam.
Gezamenlijk werken naar Demovlucht
Zepp zal niet alleen het brandstofcelsysteem ontwikkelen, maar zal ook betrokken zijn bij de integratie in de Pipistrel en alle testactiviteiten tot aan de demovlucht. Deze aanpak zorgt ervoor dat de initiatiefnemers optimaal gebruiken maken van elkaars kennis en kunde, waardoor de kans van slagen van de demovlucht wordt vergroot.
“NLR heeft als doel om met dit project kennis en ervaring op te doen met de ontwikkeling en integratie van waterstof-componenten en aandrijflijnen ten behoeve van bemande luchtvaart. De grootste uitdagingen, naast de fysieke integratie, zijn de luchtwaardigheid en veiligheidsaspecten die samenhangen met de introductie van waterstof aan boord van een vliegtuig”.
Arjen Kloosterman, NLR-projectleider van de showcase
Bron: NLR
1 reactie
Frank Conijn · 23 december 2024 op 13:40
Ik ben groot voorstander van H2 en vind zelfs dat de auto-industrie veel meer een tweesporenbeleid zou moeten hanteren: naast EV- ook (veel meer) H2-auto’s maken.
Maar dit artikel is opwinding om technisch gesproken weinig of niets. De techniek van met een brandstofcel een propeller laten draaien verschilt in principe niet van die van een autowiel laten draaien.
Groter nieuws zou zijn als men een vliegtuig ontwikkelt met een straalmotor op H2. Propellervliegtuigen kunnen hun snelheid (0.8 – 0.9 mach) lang niet halen en voor intercontinentale vluchten zou die snelheid wel nodig zijn.