Op het gebied van waterstof gebeurt er vooral in het noorden van Nederland veel. Nederland kan voorop lopen op het gebied van waterstofmobiliteit. Maar dan moet het rijk wel investeren, stellen een aantal organisaties uit Groningen, Drenthe en Friesland.

Met een position paper zetten de partijen, waaronder de gemeente Groningen, busbedrijf QBuzz en Holthausen, hun wensen op een rijtje. De paper werd donderdag aangeboden in Den Haag; de initiatiefnemers kwamen per waterstofvoertuig naar de hofstad.

Waterstoftankstations

De partijen, verenigd in Sterk Noord Nederland, willen dat de rijksoverheid investeert in een landelijk dekkend netwerk van waterstoftankstations. Op dit moment is het aantal waterstoftankstations nog zeer beperkt: op slechts drie plaatsen staat een publiek toegankelijk tankstation. Onder andere olieconcern Shell heeft plannen om de komende tijd een aantal waterstoftankstations te openen.

Ook moeten de veiligheidseisen minder streng, stellen de ondertekenaars. Rondom een waterstoftankstation wordt nu een veiligheidsmarge van 250 meter aangehouden. In andere Europese landen is die marge er niet. “In Duitsland is het bijvoorbeeld mogelijk deze (een tankstation, red) midden in het centrum van een stad te plaatsen”, stellen de partijen.

Prijs van waterstof

Om Noord-Nederland goed als waterstofcentrum op de kaart te zetten, willen de partijen dat het rijk ervoor zorgt dat de prijs van groene waterstof dusdanig wordt dat er te concurreren valt met fossiele brandstoffen. Dat kan door een subsidie op waterstof, of door een CO2-heffing op fossiele brandstoffen.


Bron: Duurzaambedrijfsleven

Categorieën: Waterstof

0 reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *