Hynion en Hyrex hebben het initiatief genomen om in de zomer het eerste drijvende waterstoftankstation voor pleziervaartuigen te lanceren. Parralel hieraan ontwikkeld Hyrex een duurzaam vaartuig.
De Noorse autoriteiten hebben duidelijke signalen gegeven dat de uitstoot van pleziervaartuigen met 50% moet worden verminderd. Met bouw van het proefstation zal de beschikbaarheid van waterstof als brandstof voor het pleziervaartuigensegment verbeteren en zo de uitstoot van broeikasgassen door deze markt aanzienlijk verminderen.
Het tankstation bestaat uit een elektrolyser voor de productie van waterstof, een waterstofcompressor met bijbehorende opslagtanks en een dispenser gemonteerd op een drijvende steigermodule. Voor de productie van de waterstof heeft het station water en elektriciteit van het land nodig. Het station biedt gecomprimeerde waterstof aan voor pleziervaartuigen met een waterstof-elektrische aandrijflijn.
Hyrex brengt in de zomer de prototype van de Hyrex 28 uit. De cruiserboot bestaat uit een 20 kWh batterijpakket en 30 kW brandstofcel. In de twee waterstoftanks kan ruim 16 kg waterstof op 350 bar meegenomen worden. De boot zal straks tanken bij het nieuw gebouwde drijvende tankstation.

Bron: Hynion
0 reacties