Enapter AG heeft de AEM Multicore aan het publiek getoond. De Anion Exchange Membrane (AEM) elektrolyser beschikt over 420 stacks en heeft een vermogen van ongeveer 1 MW. 

De AEM Multicore in ontwikkeld en gebouwd op de Enapter Campus in de Duitse klimaatgemeenschap Saerbeck, Noordrijn-Westfalen. Het onderzoeks- en ontwikkelingsteam heeft gekozen voor de AEM technologie. Bij een anionuitwisselingsmembraan elektrolyse wordt gebruik gemaakt van een semipermeabel membraan dat hydroxide-ionen (OH) geleidt. Het voordeel in vergelijking met een PEM-elektrolyser is dat een dure edelmetaalkatalysator niet nodig is. Hierdoor kan de AEM Multicore een kosteneffectief alternatief voor conventionele elektrolysers van megawattklasse zijn.

De AEM Multicore beschikt over 420 AEM-stacks. Deze worden gecombineerd tot een totaalsysteem dat ongeveer 450 kilogram groene waterstof per dag kan produceren met een zuiverheid van 99,999 procent. De 40 ton wegende installatie is 16 meter lang en ruim 7 meter hoog.

“Met de Multicore-productie op de Enapter Campus zetten we een gigantische stap in de richting van circulaire productie en kostenoptimalisatie van elektrolysers. Met onze AEM-technologie maken we waterstof de komende jaren goedkoper dan fossiele brandstoffen.”

Sebastian-Justus Schmidt, CEO van Enapter

In 2023 zal Enapter zich richten op de bouw van de eerste commerciële AEM Multicore-systemen, terwijl de pre-serievolwassenheid naar verwachting vanaf 2024 zal worden bereikt.


Bron: Enapter

Categorieën: Elektrolyse

2 reacties

Frank Conijn · 29 mei 2023 op 14:08

Mooie ontwikkeling! Ik vraag me nu zelfs af wat uiteindelijk een groter rendement oplevert: de stroom uit ZWW opslaan in batterijen of omzetten in waterstof. Weliswaar rijden e-auto’s op gelijkstroom, maar ons e-transportnetwerk is wisselstroom. Dat betekent een dubbele omzetting: van gelijkstroom naar wisselstroom en weer terug. Met twee keer rendementsverlies.

    Jisk Holleman · 31 mei 2023 op 13:41

    450 kg per dag, klopt dat wel?? Dat is toch peanuts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *