Het TU Delft Hydro Motion Team heeft gisteren vol trots hun nieuwe vliegende waterstofboot gepresenteerd. De boot is gedoopt door John Williams om het succes te wensen in Monaco. Het team heeft de boot zelf ontworpen en gebouwd en zal meedoen aan het wereldkampioenschap in Monaco in juli. Het thema van dit jaar is: Turning the Tide.
Het TU Delft Hydro Motion Team bestaat uit 23 ambitieuze studenten van negen verschillende studierichtingen van de TU Delft. Het studententeam ontwerpt, bouwt en racet een boot, aangedreven door waterstof, in slechts één jaar tijd. In augustus 2022 begon het team met het ontwerpen van deze nieuwste waterstofboot. Nadat het team hun ontwerp afgelopen december presenteerde, konden ze beginnen met de productie. In slechts vier maanden tijd hebben de studenten hun ontwerp tot leven gebracht.
Boot met ‘chine’
De zelfgebouwde boot vaart op groene waterstof. Het studententeam wil laten zien wat de potentie van waterstof is in de maritieme industrie. Dit jaar is er een lichtere en efficiëntere boot gemaakt ten opzichte van vorig jaar. Het team heeft dit jaar gewerkt aan de rompvorm, die geoptimaliseerd is en de boot heeft nu een zogeheten chine. Een chine zorgt voor minder weerstand maar helpt de boot ook om sneller uit het water te komen.
Draagvleugel constructie
Om sneller te kunnen varen op minder brandstof, foilt of “vliegt” de boot. Belangrijk hiervoor zijn de hydrofoils onder de boot, ook wel draagvleugels genoemd. Vanaf 25 km/h zal de boot opstijgen uit het water en zullen alleen de draagvleugels en de propeller onder water zitten. Doordat de boot als het ware boven het water vliegt, neemt de weerstand flink af waardoor de boot efficiënter vaart. Ook zijn er dit jaar winglets aan het uiteinde van de draagvleugels waardoor de boot nog minder weerstand ervaart en dus efficiënter is.
0 reacties