Deutsche Bahn en Wystrach ontwikkelen een nieuw type mobiel tankstation voor waterstoftreinen waarmee binnen 15 minuten getankt moet kunnen worden. De komende weken worden er tests gedaan om vervolgens in het najaar te starten met de definitieve bouw van het station.
Het eerste DB waterstoftankstation voor het spoor is in het afgelopen half jaar in samenwerking met Wystrach ontworpen. De grootste uitdaging is dat er snel getankt kan worden, net als bij dieseltreinen binnen 15 minuten. Het systeem zal bestaan uit een tankcontainer van 45 ft en een tankstation van 40 ft. Het station bevat onder andere een opslagtank van 500 bar, een compressor, een waterstofvoorkoelsysteem en twee vulsets. De levering van waterstof aan de installatie kan worden uitgevoerd in de vulinstallatie of door elektrolyse en compressie ter plaatse.
“Groene waterstof kan een succes zijn in het spoorvervoer als snelle, betrouwbare en concurrerende tanktijden met conventionele dieselsystemen mogelijk zijn. Deze tankstationinfrastructuur is van cruciaal belang: het is een innovatie en zal normen stellen.”
Torsten Schein, CEO bij DB Energie
Vanaf volgende week wordt het station getest in een laboratoriumomgeving. In tests van enkele weken wordt de basis gelegd voor de eerste goedkeuring en bouw van het volledig nieuwe systeem. Het doel is om in het najaar te starten met de assemblage van het waterstoftankstation en het zou in de zomer van volgend jaar in gebruik moeten worden genomen.
Dit eerste waterstoftankstation zal deel uitmaken van een totaalsysteem bestaande uit een tankstation, een door Siemens Mobility nieuw ontworpen lokale transporttrein en een DB Regio-onderhoudssysteem dat geschikt is gemaakt voor waterstoftreinen.
Bron: Deutsche Bahn
0 reacties