C-Job Naval Architects heeft in samenwerking met LH2 Europe een tanker voor vloeibare waterstof ontworpen. Als het aan beide partners ligt komt het tankerconcept mogelijk in 2027 te water.

Het ontwerp laat een 141 meter lange waterstoftanker zien met een opslagcapaciteit van 37.500 kubieke meter. Het schip zal worden aangedreven door waterstofbrandstofcellen en zal worden uitgerust met drie opslagtanks voor vloeibare waterstof. LH2 Europe wil met de tanker in eerste instantie groene waterstof uit Schotland vervoeren naar Duitsland.

“Vloeibare waterstof biedt unieke uitdagingen in scheepsontwerp en engineering. Ter vergelijking: LNG-tankers gebruiken ballastwater om het gewichtsverlies na levering te compenseren om voldoende diepgang te garanderen. Omdat vloeibare waterstof een hoog volume heeft, maar 20 keer lichter dan LNG, vereiste dit een unieke oplossing. We hebben een trapeziumvormig rompontwerp gemaakt dat voldoende dekruimte creëert om in de tanks te passen zonder dat er ballast nodig is.”

Job Volwater, CCO bij C-Job

LH2 Europe is overtuigd van het volledige productie- en transportconcept en verwacht dat het commercieel levensvatbaar en winstgevend is. Daarbij zullen ze geen gebruik maken van overheidssubsidies. In 2024 wordt een definitieve investeringsbeslissing genomen.


Bron: C-Job


0 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

error:
%d bloggers liken dit: