In een innovatiepartnerschap met Rijkswaterstaat onderzoekt Royal IHC een nieuw type schip dat de “LEAF” (low energy adaptive fuel) hopper wordt genoemd. Classificatiebedrijf Bureau Veritas heeft voor het ontwerp van een waterstof sleephopperzuiger een approval in principle (AiP) afgegeven.

Royal IHC heeft een waterstof aangedreven TSHD (Trailing Suction Hopper Dredger) ontwikkeld die is ontworpen om te worden gebruikt om de Nederlandse kustlijn te onderhouden. Een sleephopperzuiger kan door middel van grote sterke pompen en motoren, zand, klei, slib en zelfs grind van de Nederlandse waterbodem zuigen. Het verkregen AiP van Bureau Veritas betekent dat het voorgestelde ontwerp van het schip in dit vroege stadium aanvaardbaar is geacht en dat het waterstofsysteem veilig is geïntegreerd. Het project is in 2019 gestart en gaat nu de volgende volgende fase in met als doel een zero emissie LEAF hopper te ontwikkelen dat in 2024 operationeel is.

Rijkswaterstaat heeft de ambitie om in 2030 CO2-neutraal te zijn. Voor haar kustbeschermingsprojecten is het doel om vanaf 2024 de CO2-uitstoot aanzienlijk te verminderen. De LEAF-hopper zal daaraan bijdragen doordat het geen uitstoot van broeikasgassen en schadelijke uitlaatgasemissies geeft in de nabijheid van de kust en kuststeden. Bij gebruik op waterstof stoot het schip alleen waterdamp uit.


Bron: Royal IHC

Categorieën: Scheepvaart

0 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error:
%d bloggers liken dit: