ULEMCo, Teesside International Airport, RAF Leeming en Newcastle University bundelen hun krachten om een 7,5 ton wegende ondersteuningsvoertuigen voor luchthavens om te bouwen naar hydride waterstofverbranding. Het project wordt uitgevoerd onder de naam ZeHyDA (Zero emission Hydrogen Demonstration for Airport applications).

In 2019 onthulde ULEMCo’s hun emissievrije waterstofmotortechnologie. Deze technologie werd toen getest op statische generatoren. Er wordt nu een vervolgstap gemaakt door de technologie voor het eerst in te zetten voor de ontwikkeling van een waterstofondersteuningsvoertuig op luchthavens. In het project worden de tests van de technologie uitgevoerd in samenwerking met de Universiteit van Newcastle.

Project ZeHyDA zal een sleepwagen van een basisvliegtuig ombouwen tot een elektrische hybride met een 100% waterstof verbrandingsmotor. Het zal de motor in staat stellen om te werken met een elektrisch aandrijfsysteem. Dit moet een aanzienlijke vermindering van de CO2-uitstoot opleveren. Welk effect dit op de NOx heeft wordt niet aangeven in het persbericht.

“We zijn verheugd om met dit mobiele voertuig voort te kunnen bouwen op het succes van onze 100% waterstof statische generator motor.

Amanda Lyne, Managing Director van ULEMCo

Categorieën: Vrachtauto

0 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error:
%d bloggers liken dit: