Linde en Daimler Truck AG hebben een overeenkomst ondertekend om samen een nieuwe pomptechnologie te ontwikkelen om brandstofcelvrachtwagens van vloeibaar waterstof te voorzien. Met deze samenwerking willen de partners het tankprocedé met waterstof zo eenvoudig en praktisch mogelijk maken.
Truck op vloeibaar waterstof
In september 2020 presenteerde Daimler de Mercedes-Benz GenH2 truck. Dit is een prototype van een 40 ton brandstofcelvrachtwagen op vloeibaar waterstof (LH2). Het grote voordeel van vloeibaar in plaats van gasvormig waterstof ligt in de energiedichtheid die een stuk hoger is, waardoor de truck dezelfde prestaties zal leveren als een conventionele dieselvrachtwagen. Tevens zijn de tanks kleiner en lichter, waardoor er meer laadvolume en laadvermogen over blijft.
Vulstation
Op dit moment is er nog geen tankinrichting voor vloeibaar waterstof in de mobiliteitssector. Linde en Daimler gaan een nieuw proces om gekoeld vloeibaar waterstof te tanken ontwikkelen. Het nieuwe proces werkt met een druk die hoger ligt dan de omgevingsdruk en heeft een temperatuurregeling ter voorkoming van het zogeheten ‘boil-off’-effect en ‘return gas’. Oftewel het verdampingseffect en gas dat tijdens het tanken terugloopt van de vrachtwagentank naar het vulstation. Er is tijdens het tanken geen complexe datacommunicatie tussen het vulstation en het voertuig, waardoor deze technologie relatief eenvoudige toe te passen is in vulstations. Linde en Daimler streven naar een hoge mate van transparantie en openheid wat betreft de relevante interfaces voor de gezamenlijk ontwikkelde technologieën.
In 2023 willen de ondernemingen het eerste GenH2 Truck voltanken aan een pilootstation in Duitsland. De trucks zullen pas in de tweede helft van het decennium in serieproductie gaan.
Sven Ennerst, Lid van de Raad van Bestuur van Daimler Truck AG: “Bij Daimler Truck AG staat onze toekomstvisie geheel in het teken van CO2-neutraal transport. Brandstofcellen op waterstof zijn een strategische technologie in dat verband. Dankzij onze samenwerking met Linde, de expert in waterstoftanktechnologie, willen we de haalbaarheid en aanvaarding van brandstofcelvrachtwagens op waterstof in de sector bevorderen. Het nieuwe proces kan verder bijdragen tot de talloze voordelen die vloeibaar waterstof te bieden heeft.”
Bron: Daimler
0 reacties