In samenwerking ontwikkelen Power2X en Advario een productie- en opslaghub op wereldschaal voor duurzame vliegtuigbrandstof (e-SAF) en synthetische, ultra-koolstofarme brandstoffen in de haven van Rotterdam. De faciliteit zal een capaciteit van meer dan 250.000 ton/jaar e-SAF hebben. Door groene methanol te gebruiken neemt de CO2 van de brandstof met ruim 90 procent af in vergelijking met conventionele vliegtuigbrandstof. De productie in Rotterdam is goed om ongeveer 7.000 vluchten tussen Amsterdam en New York van stroom te voorzien.
Ontwikkeling van de volgende generatie energiehub
Advario verwierf in april 2023 de voormalige Aluchemie-locatie van 26 hectare in Rotterdam en werkt sindsdien samen met Power2X om deze om te vormen tot een hub voor nieuwe energieoplossingen. Met zijn toegang tot het water en de nabijheid van de belangrijkste waterstofpijpleiding, is de site gepositioneerd als een toplocatie voor de ontwikkeling van duurzame energie binnen een van de belangrijkste energie- en chemische hubs van Europa.
Advario zal een geavanceerde opslag- en logistieke faciliteit ontwikkelen met een capaciteit van ca. 230.000 kubieke meter, ondersteund door maritieme en spoorwegfaciliteiten, om een stabiele toeleveringsketen voor de groene moleculen te garanderen. De strategische locatie in de haven van Rotterdam biedt directe toegang tot Europese luchthavens, waaronder Schiphol, waardoor het een belangrijk knooppunt is voor de distributie van duurzame vliegtuigbrandstoffen en e-brandstoffen.
“Deze strategisch gepositioneerde locatie en het innovatieve bedrijfsmodel zijn erop gericht om concurrerende productie van e-SAF op wereldschaal in het hart van Europa mogelijk te maken. Het onderstreept ons leiderschap in het stimuleren van decarbonisatie en het leveren van duurzame oplossingen voor de toekomst.”
Occo Roelofsen, oprichter en CEO van Power2X
Synthetische brandstof die is afgeleid van hernieuwbare energie
De faciliteit zal geïmporteerde groene methanol gebruiken die is geproduceerd uit groene waterstof en biogene koolstof als grondstof, evenals lokaal geproduceerde groene waterstof. Groene methanol zal worden geïmporteerd van locaties waar hernieuwbare energie en groene waterstof in overvloed aanwezig zijn.
Duurzame vliegtuigbrandstof is van cruciaal belang voor het verminderen van CO2-uitstoot, waardoor de koolstofemissies gedurende de levenscyclus met 90% worden verlaagd in vergelijking met conventionele vliegtuigbrandstof.
Bron: Power2X
0 reacties