GTT, TotalEnergies, LMG Marin en Bureau Veritas slaan de handen ineen om samen een schip te ontwerpen dat 150.000 kubieke meter – of 10.500 ton – vloeibare waterstof (LH2) kan vervoeren.
De Franse oliegigant TotalEnergies heeft samen met drie andere bedrijven een Joint Development Project (JDP) ondertekend. De JDP-partners zullen hun gecombineerde expertise en knowhow gebruiken voor het ontwikkelen een grootschalige LH2 vervoerder concept. Het schip kan op industriële schaal worden geïmplementeerd voor het zeevervoer van vloeibare waterstof. Om de waterstof vloeibaar te maken, wordt het gekoeld naar -253 °C .
“Wij kijken uit naar deze samenwerking met toonaangevende bedrijven, die het mogelijk zal maken om waterstof veilig en efficiënt op zee te transporteren, waardoor de weg wordt vrijgemaakt voor een wereldwijde toeleveringsketen voor schone waterstof. Out-of-the-box denken is de sleutel om het transport van een dergelijke hoeveelheid vloeibare waterstof aan boord van dit unieke schip mogelijk te maken. LMG Marin zal zijn LH2 ervaring van het HYDRA-project, ‘s werelds eerste schip aangedreven door vloeibare waterstof dat momenteel in Noorwegen in gebruik is, inbrengen.”
Vincent Rudelle, Managing Director van LMG Marin Frankrijk
De rolverdeling binnen het project zijn als volgt gedefinieerd:
- TotalEnergies zal werken aan het definiëren van de specificaties van het schip, inclusief het operationele profiel;
- GTT zal het membraaninsluitingssysteem ontwerpen, rekening houdend met de beperkingen met betrekking tot vloeibaar waterstof;
- LMG Marin zal het conceptontwerp van de LH2 drager definiëren aangepast aan de specificaties van TotalEnergies en rekening houdend met de beperkingen in verband met het membraaninsluitingssysteem;
- Bureau Veritas zal een risicobeoordeling uitvoeren en het ontwerp beoordelen in overeenstemming met de nieuwste wettelijke vereisten en zal ervoor zorgen dat het voldoet aan de regels van Bureau Veritas met als doel een principiële goedkeuring te leveren.
Tussen Australië en Japan vaart op dit moment het enige schip dat LH2 vervoert. De Suiso Frontier van Kawasaki Heavy Industries heeft slechts een inhoud van 1.250 kubieke meter en vervoert grijze waterstof (uit steenkool). C-Job Naval Architects is op dit moment ook bezig met de ontwikkeling van een 141 meter lange waterstoftanker met een opslagcapaciteit van 37.500 kubieke meter. Zij nemen in 2024 de investeringsbeslissing.
Bron: GTT
0 reacties