HyPoint heeft een samenwerkingsovereenkomst gesloten met Piasecki Aircraft Corporation (PiAC) voor de ontwikkeling en certificering van een waterstofbrandstofcelsysteem. De overeenkomst heeft tot doel de wereldwijde beschikbaarheid van eVTOLs op waterstof te versnellen.
De in Californië gevestigde startup HyPoint en vliegtuigontwikkelaar Piasecki Aircraft Corporation hebben aangekondigd dat ze samenwerken om waterstofbrandstofcelsystemen te ontwikkelen voor elektrische verticale start- en landingsvoertuigen (eVTOL). Het uiteindelijke doel is een aanpasbaar, door FAA-gecertificeerd, koolstofvrij waterstofbrandstofcelsysteem te leveren aan de wereldwijde eVTOL-markt. Piasecki krijgt een exclusieve licentie voor de technologie die is gemaakt als onderdeel van het partnerschap, terwijl HyPoint het eigendom van de onderliggende waterstofbrandstofceltechnologie behoudt.
De revolutionaire aanpak van HyPoint maakt gebruik van perslucht voor zowel koeling als zuurstoftoevoer om een waterstofbrandstofcelsysteem te leveren dat significant beter presteert dan bestaande alternatieven voor batterijen en waterstofbrandstofcellen. Het systeem biedt vier keer de energiedichtheid van bestaande lithium-ionbatterijen; tweemaal het specifieke vermogen van bestaande waterstofbrandstofcelsystemen; en tot een vermindering van 50% van de directe bedrijfskosten ten opzichte van rotorcraft met turbinemotor.

Testen hebben aangetoond dat het brandstofcelsysteem van HyPoint tot 2.000 watt per kilogram specifiek vermogen kan bereiken, wat meer dan drie keer zo groot is als de verhouding tussen vermogen en gewicht van traditionele (vloeistof gekoelde) waterstofbrandstofcellensystemen. De waterstoftechnologie met een 650 kW brandstofcelsysteem zal als eerste worden geïnstalleerd in Piasecki’s eVTOL PA-890 Compound Helicopter.
“De eerste laboratoriumtests die Piasecki afgelopen winter heeft gefinancierd, hebben de technische levensvatbaarheid van het waterstofbrandstofcelsysteem van HyPoint aangetoond. Hoewel we de technologie van HyPoint vergelijken met alternatieven en de bevindingen rigoureus blijven testen en valideren, zijn we erg optimistisch. Ons doel is om binnen twee jaar full-scale systemen te ontwikkelen om certificeringstests voor vliegtuigen in 2024 te ondersteunen en bestaande klantorders voor maximaal 325 eenheden vanaf 2025 te vervullen.”
John Piasecki,President en CEO van Piasecki
Bron: HyPoint
0 reacties