Holthausen Clean Technology gaat, in samenwerking met de Provincie Drenthe, KLM Equipment Service (KES) en Groningen Airport Eelde een op waterstof aangedreven Ground Power Unit (H2-GPU) ontwikkelen. De H2-GPU wordt aangedreven door (groene) waterstof die in de nabije toekomst op de luchthaven met zonne-energie wordt opgewekt.

Een GPU wordt ingezet om vliegtuigen aan de grond van elektrische energie te voorzien. Op dit moment worden er voornamelijk diesel-GPU’s ingezet op luchthavens. Op Schiphol is een pilot met elektrische GPU’s. De milieuvoordelen zijn daarvan nu al goed zichtbaar, maar deze oplossing heeft ook nadelen in de vorm van oplaadtijd en verplaatsing naar een oplaadpunt. Het ontwikkelingsproject met een waterstof aangedreven generator moet mogelijk die nadelen opheffen.

Voor de ontwikkeling van de H2-GPU stelt KES een fossiel aangedreven GPU beschikbaar. In de H2-GPU maakt de dieselmotor plaats voor een waterstof-aandrijflijn. Hiermee wordt de uitstoot drastisch verminderd en wordt er ervaring opgedaan met het gebruik van waterstof in materieel voor grondoperaties op luchthavens. De resultaten worden bekend in het tweede kwartaal van 2023.

“Het is de ambitie van Groningen Airport Eelde om in 2030 de grondafhandeling volledig energie-neutraal te kunnen uitvoeren. De luchthaven maakt hiervoor hoofdzakelijk gebruik van waterstof-technologie.”

Wessel Rijkens, Manager Handling bij Groningen Airport Eelde

De middelen voor dit traject zijn afkomstig van het Europese programma HyTrEc2, onderdeel van het Interreg VB North Sea Region Programme. De Provincie Drenthe is partner in dit programma dat als doel heeft om het gebruik van waterstof in de vervoers- en energiesector in de Noordzee-regio (NSR) te ondersteunen.


Bron: Groningen Airport Eelde

Categorieën: Aggregaat

0 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

error:
%d bloggers liken dit: