Het Italiaanse designhuis Pininfarina geeft op de Autosalon in Genéve een virtuele kijk op een nieuwe ontworpen auto met waterstoftechnologie. De futuristisch vormgegeven bolide moet het huzarenstukje op het 95-jarig jubileum in 2025 worden.
“De Enigma GT is een soort begin, iets dat nog een beetje mysterieus is, een eerste stap in het oplossen van een lastig probleem. We wilden een frisse kijk bieden op wat dagelijks rijplezier zou kunnen betekenen voor een nieuwe generatie. We besloten om te beginnen met het verkennen van een eigentijdse GT, een 2+2 met begerenswaardige, exotische looks, gedaan op de Italiaanse manier – de Pininfarina-manier – die puurheid van design, elegantie en Italiaanse flair uitstraalt. Het is een doorlopende studie, een optimistisch werk in uitvoering dat spreekt van ons vertrouwen in de toekomst en de charme van de auto. Het is een open uitnodiging om samen de toekomst opnieuw uit te vinden.”
Felix Kilbertus, Chief Creative Officer Pininfarina
Highlights over de ontwerpstudie
- een configuratie met 2+2 zitplaatsen, gekoppeld aan een krachtige motorlay-out in het midden achterin. De totale afmetingen zijn geïnspireerd op het streven naar compactheid, ten voordele van de efficiëntie en in overeenstemming met het GT-karakter, met een relatief lange wielbasis die de 2+2 binnenruimte mogelijk maakt.
- Een aandrijflijntechnologie die gericht is op een zeer efficiënte combinatie van gewichtsbeheersing, rijplezier en duurzaamheid. De technologieneutrale aanpak van Pininfarina bracht de ontwerpers en ingenieurs ertoe een verbrandingsmotor op waterstof (2,5L V6 turbo) te gebruiken die de achterwielen aandrijft, gekoppeld aan een elektromotor op de vooras. Dit configureert een AWD-opstelling (All-Wheel Drive), zeer consistent met een high-performance GT-auto.
- De lay-out van de motor in het midden van de achterkant heeft het mogelijk gemaakt om de aerodynamische studie van het voorste deel van het voertuig te optimaliseren en het frontale gebied te minimaliseren. Samen met het uitgebreide gebruik van actieve aerodynamische elementen en een zorgvuldige studie van de bodemkuip van het voertuig, heeft Pininfarina een uiterst efficiënte aerodynamische configuratie bereikt, waarbij minimale luchtweerstand wordt gecombineerd met aanzienlijke downforce.
Belangrijkste actieve aerodynamische elementen
- Actieve grillluiken: Op basis van de koelbehoefte van het voertuig verminderen de luiken de luchtstroom over de warmtewisselaars om de weerstand van het koelsysteem te minimaliseren
- Actieve voorwieldeflectors: Wanneer ze worden ingezet, verminderen de wieldeflectors de door het wiel veroorzaakte weerstand door de stroom eromheen te beheren.
- Actieve Aero-staart: De Active Aero-Tail regelt de persoonlijkheid van het voertuig. Door de posities van de deltavleugel en diffusor aan te passen, kan de Enigma GT in een oogwenk overschakelen van prestaties naar efficiëntie
- Actieve basisontluchting: door de hogedrukzone aan de voorkant van het voertuig met de achterkant te verbinden, verhoogt het actieve basis ontluchtingssysteem de druk stroomafwaarts van het voertuig, waardoor de gegenereerde aerodynamische weerstand wordt verminderd.
Bron: Pininfarina
0 reacties