Deloitte en Ballard hebben gezamenlijk een white paper geschreven waarin ze kijken naar de rol van waterstof in de toekomst van mobiliteit. Zij verwachten dat voor commerciële toepassingen brandstofcelvoertuigen binnen 10 jaar goedkoper zijn dan opzichte van batterij-elektrische.

Op de techbeurs CES2020 presenteerde Deloitte en Ballard hun gezamenlijke white paper. Met de paper geven ze inzicht in hoeverre brandstofcel elektrische voertuigen (FCEV) economisch haalbaar zijn en wat de impact is op het milieu. Er wordt een vergelijking gemaakt tussen FCEV’s, batterij-elektrische voertuigen (BEV) en de traditionele verbrandingsmotoren (ICE).

In de VS, China en Europa zijn de volgende drie specifieke case-scenario’s onderzocht:

  • Shanghai: transport vrachtwagens
  • Californië: bezorg vrachtwagens
  • London: personenvervoer bussen

Er zijn van deze drie cases Total Cost of Ownership-analyse (TCO) uitgevoerd. Hierbij is niet alleen gekeken naar de bouwkosten voor een voertuig, maar ook naar de operationele kosten zoals bijvoorbeeld brandstof, infrastructuur en onderhoud. Vanuit TCO perspectief voorspellen de schrijvers dat een FCEV binnen 10 jaar goedkoper is dan een BEV en ICE. Dit komt met name door lagere toekomstige bouwkosten (oa door schaalvoordeel en technologie ontwikkeling) en dalende operationele kosten (oa waterstof). Hierbij wordt aangegeven dat de TCO relatief conservatief is opgesteld.


Bron: Ballard

Categorieën: Transport

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error:
%d bloggers liken dit: