De European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA), Hydrogen Europe (HE) en de International Road Transport Union (IRU) roepen gezamenlijk de Europese politiek op om de investeringen in de Europese waterstof tank infrastructuur voor Waterstof voertuigen te verhogen.
Ze deden deze oproep tijdens de Hydrogen for Climate Action conferentie op 9 oktober bij de Europese commissie in Brussel.
Kip-en-ei probleem
Europa heeft op dit vlak te maken met een kip-en-ei probleem. Doordat er weinig tankstations zijn, worden er relatief weinig waterstof voertuigen verkocht. En doordat er weinig waterstof voertuigen zijn, wordt ook weinig geïnvesteerd in de waterstof tank infrastructuur.
Hiermee laat europa kansen liggen op het gebied van het verder ontwikkelen en exploiteren van waterstof voertuigen en daarmee op het tempo waarin de uitstoot van CO2 kan worden teruggebracht. Zo zijn er in Nederland slechts 150 waterstof auto’s en 3 waterstof tankstations.
ACEA, HE en IRU deden de oproep aan de EU om deze vicieuze cirkel te doorbreken.
Er moet nog veel werk verricht worden
Namens ACEA tekende Eric-Mark Huitema. Hij benadrukte het belang van de rol van waterstof voertuigen “Samen met andere alternatief aangedreven voertuigen hebben brandstofcelvoertuigen een groot potentieel om de overgang naar emissievrije mobiliteit mogelijk te maken”. En hij vervolgde met “Maar om dit potentieel te kunnen bereiken, zijn we afhankelijk van een netwerk van tankstations voor waterstof dat in heel Europa worden opgebouwd. Tegenwoordig zijn er slechts 125 waterstofstations in de EU, dus er moet nog veel werk worden verricht in de komende jaren”.
Jorgo Chatzimarkakis, Secretaris Generaal van Hydrogen Europe is blij met de intensieve samenwerking met ACEA en IRU op het vlak van waterstofmobiliteit. “Tegenwoordig wordt algemeen erkend dat waterstof een van de juiste oplossingen is voor de moeilijk te verminderen sectoren, vooral als het gaat om langeafstands- en zware voertuigen” aldus Chatzimarkakis.
Matthias Maedge tekende names de IRU. Zij benadrukte dat “waterstof vanwege de hoge energiedichtheid en de operationele flexibiliteit voor transportbedrijven een interessante oplossing is voor commerciële voertuigen”
Hieronder staan onze beelden van de ondertekening:
De volledige tekst van de oproep is hier terug te lezen
0 reacties