Honda, Tokuyama Corporation en Mitsubishi Corporation doen een experiment met brandstofcellen van waterstofvoertuigen die het einde van hun levensduur hebben bereikt. De cellen zijn geplaatst in een stationaire brandstofcel krachtcentrale om een datacenter van Mitsubishi op de Sunan-site van stroom te voorzien.

Bij het datacenter van Mitsubishi op de Sunan-site (Japan) is door Honda een duurzame energie oplossing geplaatst in een container. In de container wordt gebruik gemaakt van oude brandstofcellen uit Honda´s waterstofauto´s. De gerecyclede brandstofcellen in de container kunnen tot 250 kW vermogen ontwikkelen. De fabrikant geeft aan dat er vier containers parallel kunnen worden gemonteerd om in totaal 1 MW te bereiken.

Tijdens de pilotperiode, van augustus 2025 tot en met maart 2026, wordt de waterstof via een pijplijn aangeleverd door Tokuyama. De waterstof is een bij-product uit het productieproces uit Tokuyama’s zoutwaterelektrolysebedrijf. Naast de unit van Honda is er in het energiecentrum een mix van energiebronnen aanwezig, namelijk ook een conventionele netaansluiting, stationaire batterijen en hernieuwbare energiebronnen. De mix van al deze energiebronnen maakt het een bijzonder project en zal moeten blijken of de technologie en operationele bruikbaarheid in de praktijk werkt. De volgende tests worden tijdens de pilot uitgevoerd via een energiebeheersysteem (EMS):

  1. Gebruik als back-up stroombron
  2. Gebruik als off-grid primaire stroombron
  3. Gebruik voor peak shaving van het elektriciteitsverbruik van het net
  4. Gebruik voor het balanceren van vraag en aanbod op het net, inclusief het terugleveren van elektriciteit aan het net

Bron: Honda

Categorieën: Brandstofcellen

0 reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *