De Italiaanse spoorwegmaatschappijen Azienda Regionale Sarda Trasporti (ARST) en Ferrovie della Calabria (FdC) hebben een raamovereenkomst gesloten met Stadler voor 25 waterstoftreinen. Tevens maakt Solaris Bus bekend dat het 25 Urbino-waterstofbussen gaat leveren aan Duisburger Verkehrsgesellschaft AG.

Smalspoor waterstoftreinen in twee Italiaanse regio’s

De waterstoftreinen worden ontwikkeld en gebouwd op het hoofdkantoor van Stadler in Bussnang (Zwitserland). Op deze locatie wordt nu de laatste hand gelegd aan de FLIRT waterstoftrein die begin 2024 in het zuiden van Californië gaat rijden. ARST en FdC hebben ieder 6 treinen besteld uit de raamovereenkomst. Deze voertuigen zullen worden uitgerust met waterstof brandstofcelaandrijving. Ze zullen worden gebruikt voor regionale en voorstedelijke diensten voor het smalspoor (950 mm) netwerk in de Italiaanse regio’s Sardinië en Calabrië. Beide projecten worden gefinancierd met EU-middelen uit het National Recovery and Resilience Plan (PNRR).

“Stadler heeft een lange en innovatieve samenwerking met ARST en FdC. We zijn er trots op dat we samenwerken om de decarbonisatie van het spoorvervoer in Italië te bevorderen. De nieuwe smalspoortreinen met waterstofaandrijving zijn een wereldprimeur.”

Ansgar Brockmeyer, Executive Vice President Marketing & Sales van Stadler
Transitie naar emissievrij openbaar vervoer in Duisburg

Duisburger Verkehrsgesellschaft AG (DVG) heeft totaal 25 waterstofbussen besteld bij Solaris voor persoonsvervoer in Duisburg. De bussen worden in 2024 en 2025 geleverd. DVG zal gaan rijden met elf Solaris Urbino 12 en veertien Solaris Urbino 18 modellen (respectievelijk 12 en 18 meter lang). In Nederland wordt met het Urbino 12 model gereden in de Achterhoek. Ondanks een false start door brand in de remise in 2021 rijden de duurzame bussen sinds april 2023 eindelijk rond. Er schijnen op dit moment nog wel wat aanloopproblemen te zijn met de inzet van de bussen.

De 12 meter waterstof Solaris-bussen zijn voorzien van een elektrische tractiemotor met 160 kW en 70 kW brandstofcellen. Het langere model heeft een tractiemotor van 240 kW en 100 kW brandstofcellen. Bovendien zullen de bestelde voertuigen worden uitgerust met Solaris High Power-batterijen, die extra elektrische energieopslag bieden.


Bron: Stadler en Solaris Bus

Categorieën: BussenTrein

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *