Binnenkort presenteert Port of Amsterdam het ontwerp van een nieuw schip van bijna 20 meter lang dat compleet emissie loos vaart en circulair gebouwd is. Het schip wordt aangedreven door waterstof dat een boord geproduceerd wordt uit de natriumboorhydride.

Dennis Lensing, Junior Researcher Marine Technology aan de TU Delft vertelt op de website van de TU Delft over de technologie die ontwikkeld wordt om aan boord van een schip waterstof te produceren uit natriumboorhydride. Natriumboorhydride (NaBH4) is een chemische zoutverbinding. Het materiaal is een ongevaarlijk wit poeder en zat vroeger onder meer in waspoeders.

Het bedrijf H2Fuel Systems staat aan de basis van het waterstofpoeder. Het bedrijf is al 8 jaar bezig met de ontwikkeling ervan. Om de H2Fuel-technologie door te ontwikkelen en te kunnen implementeren is de Stichting SCO opgericht. De deelnemers aan het consortium zijn ervan overtuigd dat deze circulaire brandstof een belangrijke rol zal spelen in de wereldwijde energietransitie en bovendien dat het de sleutel is tot de deur naar de waterstofeconomie van de toekomst.

De pilot voor het schip is onderdeel van het Europese onderzoeksprogramma H2SHIPS. Het schip van bijna 20 meter heeft een vermogen ongeveer 90 kW. Het is ontworpen door Wijk Yacht Creation. Port of Amsterdam gaat het schip exploiteren in zowel stedelijke gebieden (de Amsterdamse grachten) alsook in het zeehavengebied tussen Amsterdam en IJmuiden.

Dennis Lensing: “Het is de eerste keer dat deze technologie wordt toegepast in de maritieme sector. Het schip zal waarschijnlijk eind 2021, begin 2022 gaan varen. Dan zullen er ook metingen en verificaties gedaan worden, bijvoorbeeld over de bespaarde uitstoot en om te bepalen hoe efficiënt de katalysator werkt. Daarna zal het schip ‘gewoon’ in gebruik genomen als het nieuwe directievaartuig van Port of Amsterdam: De Havenbeheer.”


Bron: TU Delft

Categorieën: Scheepvaart

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *