Van Oord heeft in samenwerking met ZEDHub, Smart Delta Drechtsteden, Gemeente Dordrecht en Port of Rotterdam een pilot uitgevoerd met het kraanschip Christiaan P. Dit volledig geëlektrificeerde schip vaart en opereert emissievrij. De batterijen worden aan boord opgeladen met elektriciteit geproduceerd uit groene waterstof of na werktijd via duurzaam walstroom.
ZEDHub deed samen met partners in de zomer van 2023 al tests met emissievrij baggeren in Rotterdam. In 2025 heeft het een pilot gedaan met kraanschip Christiaan P. van Paans Van Oord. Voorafgaand aan het proefproject werd het kraanschip omgebouwd. Alle motoren werden vervangen door elektromotoren en ook de kraan werd vervangen door een elektrische versie.
Tijdens de pilot is onderzocht hoe effectief en efficiënt batterij-elektrisch baggeren in de praktijk is. Er zijn twee DENS Powerhub mobiele batterijsystemen van elk 870 kWh gebruikt. Deze accu’s werden ‘s nachts opgeladen bij het walstroompunt van de gemeente Dordrecht. Daarnaast zijn er een Nexus brandstofcel en een waterstofopslagcontainer aan boord geplaatst, zodat de accu’s kunnen worden opgeladen wanneer er geen walstroom beschikbaar is.
“Het emissieloos baggeren levert een enorme CO2-reductie op. Normaliter wordt er 2.000 liter diesel per week gebruikt op een kraanschip.”
Cor Paans, Manager Paans Van Oord
Er zijn tijdens de pilot diverse metingen uitgevoerd, zoals het energieverbruik bij het varen met verschillende snelheden en bij lichte en zware baggerwerkzaamheden. Daarnaast is er getest hoe de accu’s worden opgeladen via walstroom en de eigen generator van het schip. Ook is onderzocht of de accu’s tijdens het werk continu opgeladen kunnen worden met behulp van waterstof.
Bron: Van Oord
0 reacties