Tijdens de Klimaattop Noord maakten ProRail, provincie Groningen, Arriva, Alstom en Engie bekend dat zij volgend jaar samen een proef doen met het rijden met een waterstoftrein. De partners hebben de ambitie om de pilot in het eerste kwartaal van 2020 uit te voeren.
De testen met de waterstoftrein worden ‘s nachts uitgevoerd op het spoor tussen Groningen en Leeuwarden. Met deze proef willen de vijf betrokken organisaties meer praktijkervaring verzamelen.
Pilot
Het doel van deze pilot is om te onderzoeken of waterstoftreinen een geschikte oplossing zijn voor de verduurzaming van het treinvervoer in Groningen. Hiervoor worden ondermeer de volgende zaken uitgevoerd:
- Het testen van de prestaties van de waterstoftrein van Alstom op het spoor tussen Groningen en Leeuwarden.
- Het testen van tanken van waterstof binnen een dienstregeling. Hoe gaat dit en welke invloed heeft dit tanken op de tijden van de huidige dienstregeling?
- Onderzoeken wat er allemaal nodig is om toestemming te krijgen om in de reguliere dienstregeling met een waterstoftrein op het spoor in Noord-Nederland te mogen rijden.
Waterstoftrein
De test wordt uitgevoerd met de Coradia iLint van de Franse treinfabrikant Alstom. Dergelijke treinen worden sinds vorig jaar al gebruikt op het 100 kilometer lange traject tussen Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde and Buxtehude in Noord Duitsland. Ze vervangen hiermee 2 diesel treinstellen als vervanging voor dieseltreinen. Ook in de Duitse regio Taunus gaan binnenkort 27 waterstoftreinen rijden
In Frankrijk is ook interesse. De Franse spoorwegmaatschappij SNCF wil 15 dieseltreinen vervangen voor emissievrije waterstof treinen.
2023
Deze pilot met de waterstoftrein is een nieuwe stap in het slimmer en groener maken van het openbaar vervoer. Wanneer de proef een succes is, heeft de provincie Groningen de ambitie om nieuwe treinen vanaf 2023 op waterstof te laten rijden.
Bron: ProRail en Alstom Coradia
0 reacties